Honda CRF 1100L Africa Twin

Met de Honda Africa Twin kun je je grenzen te verleggen, zowel op de verharde of onverharde ondergrond.
Deze motorfiets is voorzien van een lichtgewicht frame, een aluminium swingarm in CRF450R stijl. Deze is evenals het opgeschroefde aluminium achtersubframe afgestemd op verstelbaren Show voorvorken en achterdemper.
De rijpositie is aangepast met een verhoogd stuur en een smaller zadel, voor zittend en staand rijden.
Het bodywork in strakke rally-stijl is even slank met een compacte voorkuip en windscherm.
De dubbele LED koplampen zijn uitgerust met een automatische DRL-technologie voor een scherpe en consistente zichtbaarheid overdag.
Het vernieuwe dashboard van de Africa Twin heeft een 6,5 inch TFT-touchscreen voorzien met Apple CarPlay® en Bluetooth-connectiviteit.
De Dual Clutch Transmission (DCT) optie biedt manueel en automatisch schakelen, naast een G switch instelling voor een meer directe aandrijving als er geen verharde weg meer is.

Leverbaar in 2 kleuren

Prijs en kleuren van de Africa Twin

GRAND PRIX RED
Prijs vanaf  
€ 16.858,- inclusief kosten rijklaar maken
MATT BALLISTIC BLACK METALLIC​
Prijs vanaf 
 € 16.858,- inclusief kosten rijklaar maken

De Africa Twin is ook leverbaar in DCT (automaat) uitvoering.
Prijs vanaf  
€ 18.158,- inclusief kosten rijklaar maken

Vergelijking met de Africa Twin Adventure Sports

Africa Twin
Een minimalistische look in vergelijking met de Adventure Sports. Twee kilo lichter, maar met hetzelfde vloeistofgekoelde 998cc 8-kleps paralleltwin-blok met verbeterde uitlaat. Dual Clutch Transmission, Throttle By Wire met 3 rijmodi, G-switch, Honda Selectable Torque Control en Engine Braking, 18,8 liter benzinetank en volledig instelbare SHOWA-ophanging.

Africa Twin Adventure Sports
Vloeistofgekoelde, 998cc 8-kleps paralleltwin met een 270° ontstekingsvolgorde en uni-cam cilinderkop met verbeterde uitlaat. Dual Clutch Transmission (optioneel), Throttle By Wire met 3 rijmodi, G-switch, Honda Selectable Torque Control en Engine Braking. Hij heeft een 24,2-liter benzinetank, meer grondspeling, verwarmde handvatten, een ruimer bemeten kuipwerk en een volledig instelbare SHOWA-ophanging met een langere veerweg.

Optionele Dual Clutch Transmissie



De DCT is verkrijgbaar als een in de fabriek geïnstalleerde optie (alleen voor nieuwe motorfietsen) en biedt een standaard manuele modus, waarbij je schakelt via triggers op de linker stuurhelft, en twee automatische modi. De D-modus is geschikt voor het eenvoudige cruisen met het laagste brandstofverbruik, terwijl de S-modus drie mogelijke sportievere schakelpatronen biedt. Bij het terugschakelen geeft de DCT ook automatisch tussengas. De G switch beperkt het slippen van de koppeling tijdens het schakelen om het achterwiel een meer directe aandrijving te geven bij het offroad rijden.

6 Rij-modi



Er zijn vier standaard rijmodi mogelijk die ultieme prestaties waarborgen in de meeste situaties: TOUR, URBAN, GRAVEL EN OFFROAD. Elke modus wijzigt de respons van de motor en de afremming op de motor, de DCT G-switch en de bochten ABS in functie van de omstandigheden. Met de twee gebruikersmodi kun je een perfecte instelling kiezen gebaseerd op je persoonlijke voorkeuren. De keuze van de rijmodus is zeer eenvoudig in te stellen via het touchscreen.

Multi information display



Als je niet bezig bent met de weg die voor je ligt, kijk je naar het dashboard van de Africa Twin. Een 6.5 inch TFT scherm met Apple CarPlay® en Bluetooth connectiviteit. Een touchscreen dat  zelfs met handschoenen aan bijzonder eenvoudig is om in te stellen en te bedienen.
Het MID biedt ook handsfree draadloze Bluetooth connectiviteit met je iPhone® of Android toestel. Na de aansluiting heb je toegang tot playlists voor muziek en kun je bellen of oproepen beantwoorden via de headset op je helm zonder het stuur los te laten.


 


 

Specificaties motor

Type
Vloeistofgekoelde staande twin, viertakt, 8 kleppen, Unicam, Euro5
Cilinderinhoud
1'084 cm3
Boring x slag
92 mm x 81,5 mm
Maximaal vermogen
102PK (75kW) bij 7500 tpm
Maximum koppel
105 Nm bij 6250 tpm
Rij modi
4 standaard modi "TOUR/URBAN/GRAVEL/OFF-ROAD" en 2 personaliseerbare USER modi

AFMETINGEN EN GEWICHT


Afmetingen (Lxlxh)
2 330 mm x 960 mm x 1 395 mm
Wielbasis
1 575 mm
Balhoofdshoek
27.5°
Naloop
113 mm
Zithoogte
850/870 mm (optie laag zadel 825 mm, optie hoog zadel 895 mm)
Grondspeling
250 mm
Rijklaar gewicht
226kg (DCT 236kg)

Remmen

Voor
Dubbele hydraulisch bediende 310 mm remschijf met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen, ABS en remblokken in gesinterd metaal. ABS modi voor weg en off-road.
Achter
Enkele hydraulisch bediende 256 mm remschijf met enkelzuigerklauw. Uitschakelbaar ABS en remblokken in gesinterd metaal + perkeerrem met enkelzuigerklauw (enkel op DCT-versie) ABS modi voor On- en off-road

WIELEN


Type
Aluminium velgen met inox spaken
Maat voorwiel
21"
Maat achterwiel
18"
Banden voor
90/90-21M/C 54H (met binnenband)
(Bridgestone Battlax Adventure Cross Tourer 
AX41T/
Metzeler Karoo Street)
Banden achter
150/70-18M/C 70H (met binnenband)
(Bridgestone Battlax Adventure Cross Tourer 
AX41T/
Metzler Karoo Street)

Voeding

Voeding
Elektronische PGM-FI injectie
Inhoud benzinetank
18.8 l
Verbruik
Manuele versie 4,9L/100 km (1 op 20,4km)
DCT versie 4,8L/100 km (1 op 20,8 km)

VERLICHTING


Koplamp
Dubbele LED koplamp met DRL dagverlichting
Achterlicht
Full LED

FRAME


Dubbel stalen balkenframe met aluminium monobloc swingarm

OPHANGING


Voor
Upside Down Showa cartridge vork 45 mm met regelbare veervoorspanning. Veerweg 230 mm
Achter
Pro-Link met Showa monoshock met regelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Slag op achteras 220 mm

Frame & Afmetingen

Koppeling
Standaard uitvoering : natte meerplaatskoppeling met slipper/assist functie, 6 versnellingen en eindoverbrenging via ketting
DCT uitvoering: dubbele natte meerplaatskoppeling met specifieke off-road modus, 6 versnellingen, eindoverbrenging via ketting

STANDAARD UITRUSTING


TFT Touchscreen 6,5 inch met Apple CarPlay, Bluetooth connectiviteit
Cruise Control
6 Rij modi (4 standaard + 2 "users")
HSTC Tractiecontrole
Wheeliecontrole

OPTIONELE UITRUSTING


DCT (transmissie met 2 koppelingen)
Compleet accessoire line-up met o.a. laag zadel (825 - 845 mm), hoog zadel (875-895 mm), getint scherm, rally-voetsteunen, handbeschermers, etc.