Nieuws

Aanpassingen motorrijbewijzen op komst

Motorrijbewijs: minder examens, vol vermogen met code 80

Motorrijbewijs: minder examens, vol vermogen met code 80

De leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) is verlaagd van 24 naar 21 jaar, zo meldt het CBR op haar website. Hiermee worden de gevolgen van de Derde Rijbewijs Richtlijn ingrijpend aangepast. In 2011 werd die Europese wetgeving "per ongeluk" volledig ingevoerd, zonder enig ingrijpen vanuit de Nederlandse politiek. Gevolg hiervan was een extreem ingewikkeld traject, met enorm veel dure examens en beperkingen voor jonge motorrijders. Dit lijkt nu dan eindelijk gerepareerd te worden. 

Als je straks het A-rijbewijs behaalt voor je 24e, krijg je "Code 80" op je rijbewijs. Met die code mag je dus niet alleen rijden op een driewielig motorrijtuig, maar ook op een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2), zo blijkt nu opeens. Opvallend, want enige dagen geleden werd bekend dat Code 80 alleen voor driewielers zou zijn, en ook in de wetsteksten staat Code 80 nu nog omschreven als "alleen voor houders van een rijbewijs voor driewielige motorrijwielen van de categorie A die jonger zijn dan 24 jaren". Prima voor degene die met een driewieler op pad wil, maar indie twee jaar is dit deel nog niet interessant voor de 'gewone' mototorrijder. Maar het mooie is nu dat die code 80 twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs vervalt, en ook als je voor die tijd 24 wordt. Je mag daarna dan ook op een zware motor (A) rijden, je hoeft daarvoor nu geen extra examen meer te doen. 

De verlaging van de leeftijd voor het A-examen is een uitvloeisel van de derde Europese rijbewijsrichtlijn, zo meldt het CBR. Die geeft aan dat je vanaf je 21e jaar op een driewielig motorrijtuig met een vermogen vanaf 15 kW mag rijden en daarvoor heb je het rijbewijs A nodig. Hiervoor moet je twee praktijkexamens doen, namelijk het motorexamen voertuigbeheersing (AVB) en het motorexamen verkeersdeelneming (AVD). Beide praktijkexamens leg je dan wel weer af op een tweewielige motor, er komt dus geen examen voor driewielige motorrijtuigen. Vooraf aan de praktijkexamens moet je eerst geslaagd zijn voor het motortheorie-examen. Alleen als je al een rijbewijs voor de lichte motor (A1) of de middelzware motor (A2) hebt, hoef je geen theorie-examen meer te doen.

Dit zou beteken dat er de volgende mogelijkheden ontstaan:

A1 motorrijbewijs, maximaal 11 kiloWatt (15 PK): theorie-examen vanaf 17 jaar, praktijk-examens voertuigbeheersing & verkeersdeelneming vanaf 18 jaar. 
Maximaal 125 cc, maximaal vermogen van 11 kW en maximaal 0,1 kW per kilo ledig gewicht. Elektrisch maximaal vermogen van 11 kW en minder dan 0,1 kW per kilo ledig gewicht. Gemotoriseerde driewieler met maximaal 15 kW.Dit staat los van de verdere route, scheelt alleen een deel van het examen als je overstapt naar A2.
A2 motorrijbewijs, maximaal 35 kiloWatt (48 PK): theorie-examen vanaf 17 jaar, praktijkexamen voertuigbeheersing & verkeersdeelneming vanaf 20 jaar.
Als je het A1 rijbewijs al had hoef je alleen voertuigbeheersing te doen.Logischer: je wacht tot 21 en doet gelijk A onbeperkt met Code 80. A2 zal dus opeens véél minder interessant worden. 
A motorrijbewijs, onbeperkt vermogen: altijd opnieuw theorie- en voertuigbeheersing & verkeersdeelneming vanaf 21 jaar.
- Meest logische route: je wacht tot je 21 of ouder bent, haalt dan het volledige A rijbewijs met Code 80 beperking, die vervalt vanzelf na twee jaar, dus (vanaf) als je 23 wordt. Je doet maar één keer examen voor A volledig.
- Al 2 jaar je A2 rijbewijs? Dan krijg je na het A-examen direct het volledige A rijbewijs. Als je al op je 20ste je A2 gehaald hebt, kan dat dus al als je 22 bent. Je hebt dan het allersnelste je A onbeperkt, maar doet wel een extra examen, dus één keer voor A2 en een keer voor A volledig.
Voor de huidige bezitters van het A2 rijbewijs is dit best balen, zij moeten dus nog steeds een extra examen doen, zoals het dus al was. Voordeel is wel dat je nu sneller naar A Volledig kunt en dat je -als je al twee jaar dat A2 hebt- na dat examen direct met vol vermogen mag rijden. In de oude situatie mocht dat pas als je 24 was.

Dit is de huidige stand van zaken met de op dit moment bekende gegevens. Echter, ook bij CBR en RDW wordt nog gezocht naar de juiste invulling, waardoor zelfs door deze officiële instanties onjuiste informatie is gegeven. Het is daarom nog even afwachten voor alles echt 100% vast zal liggen. 




Print
 
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: NieuwsNumber of views: 629

Tags:

Name:
Email:
Subject:
Message:
x