2025 HONDA PCX125 - Premium Motors de Motorsuper Apeldoorn
Menu
  1. Home
  2. Over ons
  3. Occasions
  4. Honda
  5. Kawasaki
  6. Werkplaats
  7. Hyperpro
  8. Bagster
  9. Nieuws
  10. Contact

Nieuws

2025 HONDA PCX125

Honda's populaire PCX125 behoudt zijn plaats in het hart van de urban scootercultuur dankzij opgefrist kuipwerk en nieuwe kleurstellingen. Het vermogen wordt geleverd door een verbeterde Smart Power Plus (eSP+) motorblok met vier kleppen met geüpdatete ECU-instellingen en een O2-sensor om te voldoen aan Euro5+. Honda Selectable Torque Control (HSTC) en start-/stoptechnologie behoren tot de standaarduitrusting. Het robuuste chassis, dat is afgestemd op een wendbaar rijgedrag en een comfortabele rit, wordt aangevuld met achtervering met afzonderlijke reservoirs en een schijfrem achteraan. De uitrusting omvat een USB Type-C oplaadpunt en Smart Key-bediening. Een nieuwe ‘Connectivity’-versie wordt afgeleverd met een nieuw vijf-inch TFT-scherm met smartphoneconnectiviteit via Honda RoadSync, waardoor de PCX nog aantrekkelijker voor de dag komt.


1. Introductie

De PCX125 vormt een subtiel succesverhaal binnen Honda’s tweewielergamma met meer dan 140.000 verkochte eenheden in Europa sinds de eerste intrede in 2010. Dat succes is terug te brengen naar een formule die Honda wist te perfectioneren over de jaren heen: een sterk, modern design dat elegant past in een stijlbewuste, stedelijke lifestyle, gecombineerd met compacte afmetingen waarmee je probleemloos door het drukke verkeer kan laveren – en parkeren. Persoonlijk Comfort met een X-factor (oftewel: PCX), dat betekent ook een comfortabele rijpositie, bescherming tegen de elementen, voldoende opbergruimte voor een integraalhelm en algemene bouwkwaliteit van het beste niveau. Neem daarbij de aantrekkelijke prijs en lage gebruikskosten in rekening, en je hebt alle argumenten die de status van de PCX bekrachtigen. In 2010 was de PCX de eerste tweewieler in Europa uitgerust met start- stoptechnologie. Twee jaar later werd het de eerste scooter in Europa met Honda’s ultraefficiënte enhanced Smart Power (eSP)-motorblok. In 2016 volgde EURO4-compatibiliteit en in 2018 een moderner design, nieuw chassis en krachtigere motor. Het is een scooter die altijd met zijn tijd is meegegaan en met MY21 een sprong voorwaarts maakte met een nieuw motorblok en frame, verbeterde praktische bruikbaarheid en comfort, plus een nieuwe styling. En nu is het tijd voor een nieuwe stap voorwaarts. De 25YM PCX125 pronkt met een forse evolutie van z’n avant-gardistische design, met upgrades op het vlak van chassis en technologie. Zodoende wil de PCX z’n plaats bekrachtigen, in het kloppende hart van de Europese scootercultuur.
 

2. Modeloverzicht

De PCX125 heeft een unieke uitstraling en is een rijdend statement. Het opgefriste, superstijlvolle 25YM-kuipwerk herbergt voldoende opbergmogelijkheden onder het zadel en op de laadvloer; er is ook een USB-C laadpunt voorzien in het handschoenenkastje. Het voor 25YM volledig nieuwe ‘Connectivity’-model pronkt met een volledig nieuw vijf-inch TFT-scherm, dat zich intuïtief laat bedienen, steeds makkelijk afleesbaar is (ook bij fel licht) en is uitgerust met Honda RoadSync-smartphoneconnectiviteit. Alle modellen zijn uitgerust met Honda’s Smart Key, waarmee je zowel de ontsteking als het zadel bedient, terwijl de copieuze standaarduitrusting wordt afgekruid met ledverlichting rondom. De verbeterde Smart Power Plus (eSP+) vierklepsmotor levert 9,2 kW vermogen en 11,7 Nm koppel en verbruikt 2,1 l/100 km (47,6 km/l (WMTC)). Hij beschikt over start-/stoptechnologie en Honda Selectable Torque Control (HSTC) zorgt voor gecontroleerde tractie op het achterwiel. Voor 25YM worden nieuwe ECU-instellingen, een nieuwe positive voor de katalysator en een nieuwe O2-sensor aan het pakket toegevoegd. Het stalen buizenframe is licht maar robuust uitgevoerd, en steunt op een 31mm telescoopvork en stereovering achteraan – waarbij de DX-modellen zijn uitgerust met afzonderlijke reservoirs. De achterste trommelrem is vervangen door een 220mm schijfrem.

De 25YM PCX125 zal beschikbaar zijn in de volgende kleurstellingen:

  • Mat Galaxy Black Metallic
  • Mat Dim Gray Metallic - NIEUW
  • Pearl Snowflake White - NIEUW
  • Pearl Dark Ash Blue - NIEUW


3.1 Styling & Uitrusting

  • Doorheen het opgefriste, futuristische kuipwerk vloeit het herkenbare PCX-DNA; het stuur is nu afgedekt
  • Het ‘Connectivity-model’ pakt uit met een vijf-inch TFT-scherm met Honda RoadSync-smartphoneconnectiviteit
  • De ledkoplamp is uitgerust met opvallende dagrijverlichting
  • 30,4 liter kofferruimte onder het zadel; USB-oplaadpunt in het handschoenkastje
  • Smart Key-bediening van ontsteking en zadelvergrendeling

Een consistent designkenmerk van de PCX125 is altijd al het kuipwerk geweest - met zijn sterke karakterlijn en primaire lakkleur - dat van voor tot achter als één geheel samenvloeit. Voor 25YM is het kuipwerk geëvolueerd; de opvallend gestijlde kopkuip waaiert uit aan de bovenkant, maar loopt elegant in bij de taille. Samen met een verduisterd windscherm zorgt dit voor een betere windbescherming zonder overbodige massa. Gedurfd en mooi: geen enkele andere scooter heeft zulke futuristische stijl. De volledige, premium ledverlichting onderscheidt de PCX125 van de massa. De koplamp krijgt een volledig vernieuwde lichtsignatuur, die rond een scherpere V-vorm is geboetseerd – die op zijn beurt de hele koplamp definieert. Hoewel het standaardmodel gebruik maakt van een LCD-scherm om alle vitale informatie naar de rijder door te seinen, introduceert de nieuwe ‘DX’ versie van de PCX125 een nieuw, vijf-inch TFT-kleurenscherm met optische binding voor een verbeterde afleesbaarheid bij fel zonlicht. Door de ruimte tussen het glas en het TFT-scherm zelf af te dichten met kunsthars, wordt reflectie verminderd en is de achtergrond beter leesbaar. Zoals de naam al insinueerde, is connectiviteit van IOS/Android via Honda RoadSync een nieuwe, extra troef. Dankzij dit feature – en de nieuwe, vereenvoudigde en verlichte vierwegsschakelaar op de linker stuurhelft – krijg je toegang tot turn-by-turnnavigatie op het scherm, evenals de mogelijkheid voor de rijder om muziek te luisteren of telefoontjes aan te nemen (via een Bluetooth-helmset). Alles wat je daarvoor hoeft te doen, is de Honda RoadSync-app downloaden uit de Play Store of App Store, en verbinding te maken met je PCX125. Dankzij het kenmerkende, brede stuur, beschikt de PCX over een uitstekende wendbaarheid en bestuurbaarheid doorheen de stad en andere stedelijke omgevingen. Het handvat achteraan zorgt voor comfortabele steun voor de passagier onderweg. Het zadel is ontworpen voor optimaal comfort voor zowel de rijder als de passagier, én een eenvoudige steun op de grond. De zadelhoogte bedraagt 763mm, maar is heel toegankelijk dankzij de kruishoogte van amper 540mm. Het flitsende lijnenspel verbergt ook ruim voldoende opbergruimte onder het zadel. 30,4 liter is perfect voor een integraalhelm en meer. Er is een USB-C-oplaadpunt voorzien in het handschoenenkastje, klaar om jouw mobieltje op te laden. Zelfs het klepje van de benzinetank maakt het mogelijk om de tankdop even op te bergen tijdens het tanken. De Smart Key bediening is ook handig. Met de sleutel in de buurt bedien je via de hoofdknop de ontsteking en ontgrendel je het zadelcompartiment. Verder kan de Smart Key ook de (optionele) afneembare Smart topkoffer van 35 liter bedienen. Met de Smart Key in de zak van de bestuurder wordt de koffer ontgrendeld en automatisch vergrendeld wanneer de bestuurder wegloopt. De koffer kan ook manueel met de sleutel worden vergrendeld.

  
3.2 Chassis

  • Stalen frame zorgt voor duurzaamheid en nauwkeurige wendbaarheid 
  • Stereovering met grote veerdiameter en lange slag, met afzonderlijke reservoirs op de DX-versies
  • Een schijfrem achteraan vervangt de trommelrem van de vorige versie
  • Stijlvolle wielen passen bij het knappe koetswerk

De PCX125 maakt gebruik van een duplex stalen wiegframe dat is ontworpen om de duurzaamheid te bieden die nodig is voor het ruwe stadsleven, zonder daarbij in te boeten aan wendbaarheid in het stadsverkeer, gebruiksvriendelijkheid en een ontspannen rijpositie. De wielbasis bedraagt 1.315 mm, waarbij de 25YM een licht aangepaste balhoofdhoek van 26,5° krijgt en een naloop van 80 mm. Het rijklaargewicht bedraagt 133 kg (DX: 134 kg). Beide wielen – 14 inch voor en 13 inch achter - hebben een ontwerp dat past bij het koetswerk. De bandenmaten zijn 110/70-14M/C voor en 130/70-13M/C achter. De 31 mm voorvork heeft een veerweg van 89 mm, terwijl de achterschokdempers een veerweg van 95 mm hebben. Voor 25YM worden de DX-varianten uitgerust met externe reservoirs voor optimale demping en perfect gekalibreerde veren voor een comfortabele rit door de stad De stopkracht wordt verzekerd door een tweezuigerremklauw en een 220mm remschijf vooraan, die nu gekoppeld is aan een enkelzuigerremklauw met 220mm remschijf achteraan.
 

3.3 Motorblok

  • 125cc, vloeistofgekoelde eSP+ vierkleps SOHC
  • Honda Selectable Torque Control (HSTC)
  • Start-/stoptechnologie
  • Nieuwe ECU-instellingen, nieuwe positie voor de katalysator en O2-sensor toegevoegd

Het verbeterde Smart Power Plus (eSP+) vloeistofgekoelde SOHC-motorblok met vier kleppen levert 12,3 pk (9,2 kW) @ 8.750 tpm met piekvermogen van 11,7 Nm @ 6.500 tpm. Boring x slag staat op 53,5 x 55,5 mm met een compressieratio van 11.5:1. De acceleratie vanuit stilstand of rollend gaat vloeiend en de PCX rijdt gemoedelijk aan 90 km/u. Topsnelheid is 98 km/u. Dankzij een benzine-efficiënt verbruik van 2,1 l/100 km (47,6 km/l), WMTC-mode, en een tankcapaciteit van 8,1 liter is de afstand tussen twee tankbeurten ongeveer 385 km. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) geeft je zelfvertrouwen een boost in natte omstandigheden. Wanneer de ‘T’ op het dashboard flikkert, weet je dat het HSTC actief ingrijpt om wielspin te verminderen. Het systeem kan ook uitgeschakeld worden. Honda’s eSP+-motorblok is uitgerust met de beste wrijvingsverminderingstechnologie. Slim verpakte items in het blok (zoals de oliepomp die in de krukas is ingebouwd) verhogen de efficiëntie. De compacte ontbrandingskamer en het PGM-FI injectiesysteem – met een gasklepdiameter van 28 mm, 2 mm groter – optimaliseren de ontbrandingssnelheid en de afkoeling. Een offset cilinder reduceert wrijving die veroorzaakt wordt door contact tussen zuiger en de cilinderwand, wat zorgt voor efficiënte overdracht van ontbrandingsenergie naar de krukas. Een geribde gietijzeren cilinderwand gaat elke verstoring aan de binnenste boring tegen, wat zorgt voor minder spanning aan de zuigerveren. Een hydraulisch gestuurde nokkenaskettingspanner zorgt voor een nog betere motorefficiëntie door interne vibraties tegen te gaan en het verbruik te verlagen. Oliesproeiers aan de zuigers zorgen – net zoals toegepast bij de CRF450R MX-competitiemotor – voor consistente koeling. Dat resulteert in betere ontstekingstiming en voorkomt abnormale verbranding. Een hydraulische nokkenkettingspanner optimaliseert verder de efficiëntie: het reduceert interne vibraties, werkt stiller en verlaagt het benzineverbruik. Een efficiënte radiator – geïntegreerd in de buitenkant van het rechtse carter – werkt met een kleine, lichte ventilator die wrijvingsverlies vermindert en de weerstand verlaagt. Drie hoofdlagers, bestand tegen de hardere klappen die ze moeten verwerken, verminderen de werkingsweerstand van het versnellingsmechanisme. Een geoptimaliseerde koppeling en riemschijven vullen de verbeterde prestatie aan. De elektronisch gestuurde, borstelloze ACG-starter is een geïntegreerd component en staat rechtstreeks aan het uiteinde van de krukas gemonteerd. Het dient als startmotor en als alternator en doet de motor onmiddellijk draaien waardoor elk geluid dat voortkomt uit de tandwielen of uit de tandwieloverbrenging in de kiem gesmoord wordt. Start-stoptechnologie zorgt ervoor dat de motor automatisch uitschakelt na drie seconden stationair draaien en wanneer de remmen ingedrukt zijn. Bij een draai aan het gashendel slaat de motor meteen weer aan. Dat gebeurt naadloos dankzij de ACG, het swing-backsysteem dat de krukas terugbrengt naar zijn positie net voor de luchtinlaat en een decompressiemechanisme dat krukasweerstand door compressie onderdrukt. De technologie controleert de status van de accu voortdurend en schakelt zichzelf uit indien nodig om de accu niet te laten leeglopen. Om aan de EURO5+-normen te voldoen, zijn de nieuwe ECU-instellingen gekoppeld aan een vernieuwd uitlaatsysteem met een nieuwe positie voor de katalysator en een nieuwe O2-sensor.

Print
Author: Lenie Mulder
0 Comments

Categories: Nieuws, Honda nieuwsNumber of views: 93

Tags:

Theme picker