Honda’s populaire, krachtige tweecilinder prikt door naar 25YM. De LED-koplampunit en cockpitkuip zorgen voor een vernieuwd agressief aangezicht en het 5 inch TFT-scherm is voorzien van een nieuwe interface terwijl de Honda RoadSync-connectiviteit behouden blijft. Zonder overbodige kilo’s wordt de toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding verwezenlijkt door een motor van 67,5 kW en 75 Nm die een pakket van 192 kg aandrijft. De paralleltweecilinder met acht kleppen levert zowel veel kracht in hoge toeren als enorm veel bruikbaarheid in het middenbereik, gecombineerd met een ultralicht frame voor uiterst wendbare stuurprecisie en een onmiddellijke, stevige acceleratie. Throttle By Wire (TBW) biedt 3 rijmodi en Honda Selectable Torque Control (HSTC) met 3 niveaus met geïntegreerde Wheelie Control, plus 3 niveaus van motorrem en vermogensafgifte. De volledige Showa-vering bestaat uit 41 mm Separate Fork Function Big Piston (SFF-BP™) USD-voorvorkpoten en een gereviseerde Pro-Link achterschokbreker. Vernieuwde ophangingsinstellingen zorgen voor meer rijdersfeedback vooraan wat zorgt voor een meer sportieve en meer aangename rit. Dubbele, radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers bijten hard. De richtingaanwijzers schakelen automatisch uit en er is een noodstopsignaalfunctie (Emergency Stop Signal of ESS). Een A2-versie zal ook beschikbaar zijn.
1. Introductie
De originele CB600F Hornet uit 1998 groeide om vele redenen uit tot een enorm populaire motor in Europa. Zijn compacte, naakte vorm was geweldig in de stad en hij had het vermogen en de wendbaarheid om enthousiast bochten aan te vallen. De Hornet verscheen in verschillende gedaantes: als sportieve toermachine of - in de handen van Hornet Cup-racers - als regelrechte racemotor. Een upgrade in 2007 was extra “RR” met een hoger topvermogen en een veel agressiever design. Elke individuele eigenaar had een reden waarom net hun Hornet zo goed was, maar twee dingen bleven constant gedurende zijn leven en ontwikkeling: het was een erg leuke motor om te rijden. En het plezier kwam met een betaalbaar prijskaartje. 23YM was het perfecte moment om een nieuwe Hornet los te laten op de wereld – een motor aangepast aan zijn tijd en aan een hele nieuwe generatie rijders. Met serieuze schoenen om te vullen en duchtige concurrenten om mee te wedijveren. Dat ontging ook zeker Honda’s ontwikkelingsingenieurs niet. De denkoefening heeft geleid tot de creatie van iets heel speciaals: de CB750 Hornet. Een motor die inspiratie haalt bij zijn voorouder, maar het gevierde keurmerk “Hornet” helemaal up-to-date brengt. En verpakt met een directe injectie van opwinding en pure adrenaline. Met de minimalistische streetfighter-styling, ontwikkeld door de nieuwste generatie creatieve geesten in Honda's R&D-faciliteit in Rome, werd de Hornet ontwikkeld om jongere rijders aan te trekken die op zoek zijn naar een serieuze stap hogerop. In een notendop: Honda zette met de CB750 Hornet de toon op vlak van vermogen-gewichtsverhouding. Om het simpel te houden is de motor samen te vatten in drie woorden: Snel, wendbaar, leuk. In 25YM versterkt de slanke, strakke styling van de Hornet dankzij een nieuw ontwikkelde krachtige lichtunit. De dubbele LED-koplamp zorgt binnen de Hornet-familie van drie voor een eigenzinnige uitstraling voor de CB750, met een lage en gecentreerde positie die het. Streetfighter-silhouet accentueert. Herziene veringsinstellingen en een nieuw vijf inch TFT-scherm brengen de stijl en techniek van de CB750 Hornet helemaal bij de tijd.
2. Modeloverzicht
De motor van de Hornet verpakt een groot deel van Honda's technische bekwaamheid in een kleine ruimte. De belangrijkste cijfers: 755cc-paralleltweecilinder, 67,5 kW piekvermogen en 75 Nm koppel. Met een rijklaargewicht van 192 kg heeft hij een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding van 0,36 kW per kg / 2,81 kg per kW. Compacte, competitieve CRF-afgeleide Unicam-cilinderkoppen met acht kleppen maken gebruik van neerwaartse luchtinlaten en een Vortex Flow Duct om een optimale verbranding te garanderen. Een 270°-krukas geeft gevoel en karakter; de primaire aandrijving doet ook dienst als balansas, terwijl een assist-/slipperkoppeling samenwerkt met een zesversnellingsbak. Elektronische rijhulpmiddelen dankzij Throttle By Wire (TBW) omvatten 3 rijmodi (plus USER-modus), Honda Selectable Torque Control (HSTC) met 3 niveaus, Wheelie Control met motorvermogen op 3 niveaus en afstelling van de motorrem. Om het potentieel van de motor te maximaliseren, is hij gehuisvest in een geheel nieuw stalen diamantframe dat extreem licht is dankzij een optimale balans tussen wand-/pijpdikte en stijfheid. Voor optimale wendbaarheid en feedback van de rijder is de vering van topkwaliteit: Showa 41 mm SFF-BPTM USD-vorken en Pro-Link-achterschokbreker – die laatste met nieuwe instellingen in YM25. Dubbele radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers bijten hard, terwijl de banden de juiste maat hebben voor perfecte grip en wendbaarheid – een 120 vooraan en een 160 achteraan. De uitgebreide specificatielijst wordt aangevoerd door een geheel nieuw uiterlijk, opgebouwd rond een laaggeplaatste, centraal gemonteerde dubbele LED-koplampunit, strak verpakt in een herziene voorkuip die streetfighter-stijl uitstraalt. Dat geeft de CB750 Hornet een stijl en eigen identiteit die zich onderscheidt van de andere Hornets in het huidge gamma. Ook nieuw is het vijf inch TFT-kleurenscherm dat levendige informatie weergeeft en waarmee alle systemen beheert kunnen worden, evenals de connectiviteit van het Honda RoadSync-systeem voor zowel Android- als IOS-apparaten. De bediening is eenvoudig via een vierrichtingsschakelaar op het linker stuur. Een reeks accessoires, waaronder een verbeterde quickshifter, zachte bagage, motorbeschermers en cosmetische verbeteringen zijn klaar voor gebruik. Nieuw voor de 25YM zijn de kniebeschermers met honingraatmotief, het donker getinte instrumentenvizier, een roestvrij radiatorrooster en een luid alarm. (zie de volledige lijst hieronder: 4. Accessoires).
De 25YM CB750 Hornet zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuropties:
- **NIEUW** Mat Ballistic Black over Mat Ballistic Black Metallic
- **NIEUW** Digital Silver Metallic over Mat Ballistic Black Metallic
- **NIEUW** Glint Wave Blue Metallic over Mat Ballistic Black Metallic
- Mat Pearl Glare white over Cuprite Red Metallic
3.1 Motorblok
- 755cc paralleltwin 8-kleps unicam-motor.
- 67,5 kW @ 9.500 tpm en 75 Nm @ 7.250 tpm.
- 270° krukas en ongelijke ontstekingsvolgorde voor maximaal motorkarakter.
- Gepatenteerde Vortex Air Flow-kanalen.
- Assist-/slipperkoppeling.
- 4,3 l/100 km brandstofverbruik met een potentieel tankbereik van 340 km.
De parallelle tweecilindermotor waar de Hornet zijn prestaties uit haalt, levert een enorm plezierige punch. Het motorblok is ontworpen voor elke rijder om het maximale eruit te halen, met een opwindend piekvermogen, maar ook om toegankelijke bruikbaarheid in het lage tot middenbereik te bieden - perfect voor de minder ervaren rijders, en een grote boost voor het plezier van dagelijks rijden in de stad. 755 cc groot en met een Unicam-cilinderkop met 8 kleppen, levert het blok 67,5 kW bij 9.500 tpm en 75 Nm koppel bij 7.250 tpm. Boring en slag bedragen 87 x 63,5 mm met een compressieverhouding van 11,0:1. De compacte en lichtgewicht Unicam-kop (met een configuratie die wordt gebruikt door de MX-wedstrijdklare CRF450R) bedient de 35,5 mm inlaatkleppen via de nok en de 29 mm uitlaat via tuimelaars. Inlaatlift is 9,3 mm, uitlaat 8,2 mm. Gepatenteerde Vortex Flow Ducts zorgen voor een meer uniforme verdeling van de side scoops naar de airbox, die vervolgens downdraft-inlaten en 46 mm diameter gasklephuizen voedt. Dat creëert een scherpe pick-up en gasrespons. In een esthetische upgrade voor 25YM verdwijnt de beluchtingsbuis die langs de linkerzijde van het motorblok liep naar een andere positie, wat voor een veel properdere uitstraling zorgt. De 270°-krukas en ongelijke ontstekingsvolgorde creëren een karaktervol tweecilindergevoel. Om de motor zo strak mogelijk te omwikkeld, is er geen balanceer-aandrijftandwiel; het primaire aandrijftandwiel verdubbelt de taken en laat ook de balansas draaien. De waterpomp zit weggestopt in het linker carterdeksel en er is geen watergekoelde oliekoeler nodig. De cilinders gebruiken ook een Ni-SiC (Nickel-Silicon Carbide) coating, zoals ook gebruikt in de CBR1000RR-R Fireblade en CRF450R. Een assist-/slipperkoppeling – met schuin geplaatste schijfsegmenten – zorgt voor een licht hendel gevoel, vereenvoudigt het schakelen en voorkomt het stuiteren van het achterwiel bij hard remmen en snel terugschakelen. De katalysator werd geüpgraded met een O2-sensor om te voldoen aan toekomstige milieunormen. Het brandstofverbruik van 4,3 l/100 km (WMTC-modus) biedt een potentieel bereik van meer dan 340 km uit de brandstoftank van 15,2 l. Een 35 kW A2-versie is ook beschikbaar.
3.2 Motorelektronica
- Drie standaard rijmodi; RAIN, STANDARD en SPORT.
- Drie niveaus van motorvermogen, motorrem en HSTC met geïntegreerde Wheelie Control.
- USER-aanpassingsoptie tussen de drie niveaus.
Throttle By Wire-motorbediening biedt drie standaard rijmodi, waarbij de gasaanname en het gevoel van de motor worden aangepast aan de omstandigheden en de intentie van de rijder. Ze kunnen eenvoudig worden omgeschakeld via de bediening aan de linkerstuurhelft en beheerd via het TFT-display. Er zijn 3 niveaus van Engine Power (EP), Engine Brake (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) met geïntegreerde Wheelie Control beschikbaar; HSTC kan ook worden uitgeschakeld. De rijmodi bieden verschillende combinaties van elke parameter.
- SPORT gebruikt level 3 EP en level 1 EB en HSTC om maximale prestaties te leveren met minimale tussenkomst.
- STANDARD is een gemiddelde instelling die niveau 2 gebruikt voor EP, EB en HSTC.
- RAIN maakt gebruik van de laagste EP-instelling, niveau 1, voor de minst agressieve vermogensafgifte met niveau 2 EB en 3 HSTC.
- In de USER-modus kan de rijder kiezen tussen de 3 instellingen voor elke parameter en de instelling opslaan voor toekomstig gebruik.
3.3 Styling & Equipment
- Vlijmscherp minimalisme zet de toon voor de Hornet.
- Compacte nieuwe dubbele koplampunit straalt krachtige lichtbundel uit.
- Rechtop rijpositie voor natuurlijke controle.
- Nieuw vijf incht TFT-scherm met vierrrichtingsschakelaar en Honda RoadSync smartphonce-connectiviteit voor Android en IOS.
- Knipperlichten achteraan voorzien van een noodstopsignaal (Emergency Stop Signal of ESS) en richtingaanwijzers schakelen automatisch uit.
Het belangrijkste kenmerk van de Hornet is de brandstoftank, die is geïnspireerd op de vorm van de vleugel van een horzel. Overal waar je kijkt, van de agressief gehoekte neus tot de vlijmscherpe, minimale staart, zijn er kenmerken van spanning en agressie, die ware sportieve intentie schetsen. Vooraan zorgt de nieuwe koplampunit – een dubbele projector in één geheel – voor een eigenzinnig karakter. Deze uitstraling is uniek binnen de Hornet-familie. Het LED-geheel is zowel compacter als krachtiger dan het vorige ontwerp. Ook de koplampkuip werd strak aangepast, waardoor de agressieve streetfighter-styling van de Hornet en diens aantrekkelijke, sportieve rijgedrag versterkt. Bruikbaarheid voor alle rijders is ook inherent aan het ontwerp. De zithoogte is een zeer aangename 795 mm. De rechtop rijpositie en de licht naar achteren geplaatste voetsteunen bieden natuurlijke controle en het brede stuur zorgt voor een goede hefboomwerking. Het nieuwe vijf inch TFT-scherm is optisch gebonden wat de zichtbaarheid in fel zonlicht verbetert. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt schittering verminderd en de lichtdoorlatendheid verbeterd. Smartphone-connectiviteit (zowel Android als IOS) gebeurt eenvoudig via Honda RoadSync en een gemakkelijk te gebruiken vierrichtingsschakelaar aan de linkse stuurhelft. Op die manier krijgt de rijder toegang tot turn-by-turn-navigatie en (via een Bluetooth-headset) kunnen oproepen en muziek beheerd worden. Om dat te doen, moet de eigenaar enkel maar de Honda RoadSync-app downloaden van de Play Store of de App Store en verbinding maken met de CB750 Hornet. Om het hele elektrische systeem te vereenvoudigen en compact te houden, gebruikt de Hornet een Controller Area Network (CAN) samen met een Body Control Unit (BCU). De knipperlichten achteraan beschikken over een noodstopsignaalfunctie (Emergency Stop Signal of ESS). Wanneer aan een minimumsnelheid van 56 km/u een van de twee remmen gebruikt wordt en er een negatieve acceleratie van minimaal 6,0 m/s² ontstaat, knipperen de achterste richtingaanwijzers om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een harde stop wordt uitgevoerd. Wanneer het ABS inschakelt zal het systeem al in werking komen zodra de negatieve acceleratie 2,5 m/s² bedraagt. Zowel de voorste als de achterste richtingaanwijzers schakelen automatisch uit. In plaats van een eenvoudige timer te gebruiken, vergelijkt het systeem het snelheidsverschil van het voor- en achterwiel en berekent het wanneer de knipperlichten moet worden uitgeschakeld ten opzichte van de situatie.
3.4 Chassis
- Lichtgewicht 16,6 kg stalen diamantframe met geïntegreerd subframe.
- Showa 41 mm SFF-BP USD voorvorkpoten en zeventraps instelbare Pro-Link achterophanging met nieuwe instellingen voor meer gevoel vooraan.
- Vierzuigerremklauwen vooraan met 296 mm remschijven, enkelzuigerremklauw met 240 mm remschijf achteraan.
Het stalen diamantframe van de Hornet is licht van gewicht, slechts 16,6 kg (ter vergelijking: de CB650R is 18,5 kg). Een belangrijk technologisch proces van verstijving, verdunning van de hoofd-/onderbuis en optimalisatie van de scharniervorm heeft een enorm sterk platform opgeleverd, met een stijfheidsbalans om gevoel en geometrie te leveren die zijn ingesteld voor wendbaarheid - precies wat de motor nodig heeft. De balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 25° en 99 mm, met een wielbasis van 1.420 mm en een leeggewicht van 192 kg. Met het oog op het verbeteren van de sportieve rijeigenschappen (zoals remmen bij hogere snelheden) worden Showa 41 mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BPTM) USD-voorvorkpoten gebruikt, geklemd door Hornet-specifieke boven- en onderkroonplaat. De veerweg bedraagt 130 mm. Door de functies van de vorkpoten te verdelen - Big Piston drukscheidingsdemper in één poot, veermechanisme in de andere - maximaliseert zowel de reactie op veranderingen in het wegdek als de algehele rijkwaliteit. De achterschokdemper werkt via de stalen achterbrug via Pro-Link en biedt een veerweg van 130 mm. Het ontwerp zorgt voor een uitstekende respons en temperatuurbeheersing. De veervoorspanning is zeventraps instelbaar. Voortbordurend op de rauwe sportieve aantrekkingskracht van de Hornet voor 25YM zijn er detailwijzigingen aangebracht aan de ophanging van de motorfiets. De dempingsinstellingen zijn voor- en achteraan geoptimaliseerd om het contactvlak van het voorwiel te maximaliseren, voor een dynamischer, sportiever en boeiender rijgedrag. Dubbele 296 mm schijven vooraan en Nissin radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers zorgen voor een indrukwekkende stopkracht, met een uitstekend progressief hendelgevoel. Y-vormige spaken verbeterden het rijgedrag en de rijkwaliteit nog verder. De breedte van het voorwiel is 3,5 inch met een 120/70-ZR17-band, de achterste velg meet 4,5 inch met een 160/60-ZR17-band.