Het duo Honda Rebel-cruisers met grote cilinderinhoud wordt een trio met de toevoeging van de nieuwe 'street custom' CMX1100SE. Alle drie delen ze de beproefde 1.084cc-tweecilindermotor, nu met meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied en meer vermogen. De Dual Clutch Transmission (DCT)-optie krijgt upgrades voor lage snelheden om de bruikbaarheid te vergroten. Andere updates zijn een ergonomischere zithouding en een nieuw 5-inch TFT-scherm met Honda RoadSync smartphone connectiviteit en USB-C aansluiting. Tot de technische hoogtepunten behoren Throttle By Wire (TBW), drie standaard rijmodi plus twee USER-aanpassingen, Honda Selectable Torque Control (HSTC) op drie niveaus en cruisecontrol.
1. Inleiding
Honda's A2 rijbewijsvriendelijke 500cc-tweecilinder CMX500 Rebel, uitgebracht in 2017, versmolt traditie met baanbrekende nieuwe ideeën om jongere motorrijders aan te spreken voor wie een motor zoveel meer is dan alleen vervoer; motorrijders voor wie hun motor een levensstijl, een houding, een uitdrukking van individuele identiteit is. De combinatie van de tijdloze bobber-stijl en de unieke, vooruitstrevende, eigentijdse details van de Rebel maakte hem meteen populair in zijn eerste verkoopseizoen. En het was verre van een eenjarig wonder: in 2021, 2022 en 2023 was de CMX500 Rebel de bestverkochte custom style machine in Europa. Toegankelijk, gemakkelijk te rijden en om mee te leven, door zijn eigen weg te gaan bewees de Rebel een groot succes in standaardtrim. En als blanco canvas voor aanpassingen is het een machine die meer dan klaar is voor alles wat de verbeelding van de eigenaar in petto heeft. In 2021 volgde een nieuwe Rebel-motorfiets: de CMX1100 Rebel. Hij nam de essentie van wat de kleinere motorfiets zo speciaal maakte en voegde daar meer prestaties, meer karakter en een schat aan Honda's meest geavanceerde technologie aan toe. Gewapend met al het bovenstaande bood de CMX1100 Rebel een opstapje - of een overstapje vanuit een heel ander segment - voor een breed scala aan rijders die op zoek waren naar net dat beetje anders. In 2023 werd de familie opnieuw uitgebreid met de introductie van de CMX1100T Rebel, een speciale Touring-versie die klaar was om de roep van de open weg te beantwoorden. Voor 2025 bouwt de grote Rebel voort op zijn aanhoudend succes en krijgt hij een groot aantal upgrades voor het motorblok, comfort, rijergonomie en technologie. Bovendien is er een nieuwe aanwinst: de CMX1100SE Rebel - een 'out of the box' Special Edition fabrieksuitvoering waar het straatkarakter vanaf spat dankzij de originele Honda Accessoires. Zoals altijd, en in welke variant dan ook, zal de combinatie van prestaties, uitrusting en toegankelijkheid van de CMX1100 Rebel aanslaan bij motorrijders in heel Europa.
2. Modeloverzicht
De CMX1100 Rebel heeft een dubbele persoonlijkheid. Hij is ontworpen voor een ontspannen, relaxte rit, maar ook om een opwindende rijervaring te bieden wanneer een bochtige weg zich aandient. Rijders die overstappen van kleinere motoren zullen de hanteerbare afmetingen en het gewicht waarderen, terwijl meer ervaren rijders direct toegankelijk plezier zullen beleven met zijn rijgedrag, dankzij het stijve stalen buizenframe, de kwaliteitsvering volgens het naked bike-voorbeeld en het krachtige remsysteem. Een meer ontspannen zithouding is een van de belangrijkste updates van het 2025-model: het stuur is naar achteren en omhoog verplaatst, de voetsteunen zijn naar voren geplaatst en het zadel is nu 10 mm dikker met een totale zithoogte van 710 mm. Iedereen zal dol zijn op het karakter en de prestaties van de 1.084cc parallelle tweecilindermotor (zoals gebruikt door de CRF1100L Africa Twin). Speciaal voor 2025 omdat deze, net als zijn broer die al klaar is voor avontuur, opnieuw is getuned met een hogere compressieverhouding voor nog meer power in het lage en midden toerengebied, met een karaktervolle loop en een verbeterde, suggestieve uitlaatklank. Throttle By Wire (TBW) management brengt geavanceerde hulpmiddelen voor de rijder met zich mee: er zijn drie standaard rijmodi en twee door de gebruiker gedefinieerde opties die controle over een aantal verschillende parameters mogelijk maken, afhankelijk van de rijomstandigheden of de stemming van de rijder, waaronder de vermogensafgifte van de motor, het afremmen van de motor, het niveau van Honda Selectable Torque Control (met geïntegreerde Wheelie Control) en het schakelschema van de optionele Dual Clutch Transmission (DCT), die ook is bijgewerkt voor een soepelere respons bij lage snelheden. Als bobber uit de 21e eeuw spreekt de minimalistische, uitgeklede stijl van de grote Rebel boekdelen. Stalen spatborden voor en achter op dikke banden; de ronde koplamp mengt old school looks met new school LED-technologie. Een nieuw 5-inch TFT-display biedt aanpasbare schermen en de smartphone-connectiviteit van Honda RoadSync. De USB-C aansluiting zit nu aan de linkerkant van het display.
De 2025 CMX1100 Rebel zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleur:
- Pearl Hawkseye Blue **NIEUW**
De 2025 CMX1100T Rebel zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleur:
- Iridium Gray Metallic **NIEUW**
De 2025 CMX1100SE Rebel zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuren:
- Flare Orange Metallic **NIEUW**
- Mat Ballistic Black Metallic **NIEUW**
3.1 Styling en uitrusting
De CMX1100 Rebel biedt een eenvoudige, rauwe en 'onbewerkte' look die is gecreëerd door dezelfde in de VS gevestigde Honda R&D-studio die de stijl van de CMX500 Rebel heeft neergezet. De lange, lage en smalle bouw wordt bekroond door de 13,6 liter flensloze brandstoftank. De minimalistische machine heeft echte diepte, met proporties die op natuurlijke wijze worden aangevuld met een rijder in het zadel. Zowel de voor- als achterspatborden zijn gemaakt van 1 mm dik staal en gemonteerd op beugels van gegoten aluminium. De laag geplaatste koplamp met een diameter van 175 mm heeft een klassieke vorm, maar bevat vier LED-lampen met dikke binnenlenzen voor een goed gedefinieerde frontale signatuur. De kleine ronde richtingaanwijzers van 55 mm hebben ook een klassiek uiterlijk, maar het ovale LED-achterlicht met heldere lens heeft een eigentijdse uitstraling en sluit aan bij andere details van de Rebel. Het ronde instrumentenpaneel van het vorige ontwerp is vervangen door een nieuw 5-inch TFT-kleurenscherm met optische hechting om de zichtbaarheid in fel zonlicht te verbeteren. Door de opening tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt schittering verminderd en de achtergrondverlichting beter doorgelaten. Het scherm kan worden aangepast tussen balk-, cirkel- en eenvoudige weergavepatronen en biedt de IOS/Android smartphoneconnectiviteit van Honda RoadSync. Deze functie - samen met een vereenvoudigde, gebruiksvriendelijke, verlichte 4-weg tuimelschakelaar op het linkerstuur - maakt eenvoudige turn-by-turn navigatie op het scherm mogelijk, evenals de optie (via een bluetooth helmset) voor de rijder om te bellen of naar muziek te luisteren met behulp van Honda RoadSync. Het enige wat een eigenaar hoeft te doen is de Honda RoadSync app downloaden uit de Play Store of App Store, verbinding maken met de CMX1100 Rebel en klaar. De USB-C poort zit nu aan de linkerkant van het display en is verplaatst van onder het zadel voor meer gebruiksgemak en eenvoudige aansluiting. Net als voorheen kan de Rebel-rijder solo rijden of een passagier meenemen (het achterzadel kan snel en eenvoudig worden losgeschroefd) en onder het zadel bevindt zich een handig opbergvak van 3 liter. De contactsleutel bevindt zich aan de linkerkant van het frame en opent het zadel zonder dat het uit het contactslot moet worden genomen. Voor lange snelwegritten is cruisecontrol standaard. De CMX1100T Rebel is ontworpen voor de rijder die al het potentieel wil hebben dat de standaard motorfiets biedt, maar ook de mogelijkheid om grotere afstanden af te leggen met nog meer ingebouwd comfort en nuttig laadvermogen. Het op de vork gemonteerde halve windscherm, dat alleen op de CMX1100T Rebel leverbaar is, is zowel stijlvol als sfeervol en biedt - met zijn op maat gemaakte stomp scherm - een goede windgeleiding. Harde zijkoffers met scharnierende bovenkleppen passen perfect in het geheel en bieden een volledige laadcapaciteit van 35 liter (rechts 16 liter, links 19 liter), 11 liter meer dan de optionele nylon zadeltassen. Voor 2025 is de CMX1100SE Rebel een van de meest chique straatklassiekers. Het is de eerste fabrieks-Honda (afgezien van de legendarische RC213V-S) met bar-end spiegels; deze hebben een stijlvol, in aluminium gesneden, antiverblindingsontwerp. Andere in de fabriek gemonteerde accessoires zijn een koplampkap in dezelfde kleur, speciaal ontworpen kappen voor de voorvork en een kort, sportief voorspatbord. Een zadel met diamantstiksels voegt stijl en extra comfort toe, terwijl een geanodiseerde radiatorafdekking de SE echt speciaal maakt.
3.2 Motor
- Hogere compressieverhouding zorgt voor meer vermogen en koppel met een verbeterd pulserend gevoel
- Rebel-specifieke kleptiming en vliegwiel met zware massa
- Uitlaat afgesteld voor meer karakter
De 1.084cc SOHC parallelle tweecilinder met 8 kleppen van de CMX1100 Rebel is afgeleid van die van de CRF1100 Africa Twin, die voor 2024 een grote (en zeer merkbare) boost kreeg in het koppel in het lage en middelhoge toerengebied zonder verlies van piekvermogen. Voor 2025 krijgt de CMX1100 Rebel dezelfde upgrade, waardoor zijn cruisecapaciteiten een sportiever tintje krijgen. De boring blijft 92 mm met een slag van 81,5 mm, de compressieverhouding is 10,5:1 (was 10,1:1) en de motor produceert nu 65 kW bij 7.250 tpm. Maar voor een motor als deze draait het allemaal om koppel. Hoewel het aantal Newtonmeters hetzelfde blijft - 98 Nm bij 4.750 tpm - is de respons veel sterker vanaf lage toeren tot bovenin het toerenbereik, maar liefst 32% meer dan de Africa Twin-motor. Honda-ingenieurs hebben de krachtige, karaktervolle motor verder afgestemd op de CMX1100 Rebel door gebruik te maken van een modelspecifieke nokkenas en vliegwiel, die de natuurlijke impulsen van de motor helpen benadrukken. Een 270° gefaseerde krukas en een ongelijk ontstekingsinterval zorgen voor karakter. Maar uniek voor de grote Rebel zijn het zware massavliegwiel en de speciale kleptiming/lift, die samen met het uitlaatontwerp voor een nog sterker pulserend gevoel zorgen. En, in overeenstemming met de dubbele persoonlijkheid van de Rebel, verandert de puls van de motor van een puls die bij lage toerentallen harmonieus reageert op alle gasinputs, naar een meer onstuimige, sensatieverhogende 'throb' naarmate het toerental toeneemt. Het motormanagement verloopt via Throttle By Wire (TBW) en PGM-FI, met aangepaste instellingen voor de nieuwe motor, plus nieuwe inlaatkelken die de gasklephuizen voeden vanuit een 7-liter airbox. Voor nog meer rijplezier zorgt het uitlaatgeluid, dat is afgestemd voor een diepe, laagfrequente geluidspuls door de 5,3-liter ovale demper onder de 4.000 tpm, gekoppeld aan een krachtig, hoogfrequent geluid naarmate het toerental stijgt. Compacte afmetingen (dankzij de Unicam-aandrijflijn en het semidroge carter) zorgen voor een goede massacentralisatie en een laag zwaartepunt met maximale bodemvrijheid in combinatie met het laaggeplaatste frameontwerp van de Rebel. De carters zijn horizontaal gesplitst en de waterpomp is ondergebracht in het koppelingshuis met een thermostaat die in de cilinderkop is geïntegreerd; zowel de handgeschakelde zesversnellingsbak- als de DCT-versie van de motor hebben dezelfde carters met slechts kleine uiterlijke verschillen. Secundaire trillingen worden geneutraliseerd door de heen- en weergaande beweging van de zuigers, terwijl primaire traagheids- en koppelingsvibraties worden opgeheven door het gebruik van tweeassige balansassen. De water- en oliepompen worden aangedreven door de balansassen. Een krukaspulsar - met relatortanden met een interval van 10° - beheert de detectie van ontstekingsfouten en een OBD2-2-sensor is stroomafwaarts van de katalysator geplaatst om aan de emissienormen te voldoen. Bovendien zorgen LAF-sensoren (Linear Air Flow) in de uitlaatpijpen voor een nauwkeurige meting van de lucht/brandstofverhouding.
3.3 Motorelektronica
- Throttle By Wire (TBW)
- Drie standaard rijmodi om uit te kiezen, geoptimaliseerd voor het nieuwe motorkarakter, plus twee USER-aanpassingen
- 3-niveau Honda Selectable Torque Control verfijnd voor 2025
TBW beheert de motorprestaties en het motorkarakter, plus het niveau van Honda Selectable Torque Control (HSTC) met geïntegreerde Wheelie Control. De rijder kan kiezen uit drie vooraf ingestelde modi voor een grote verscheidenheid aan rijomstandigheden; alle rijhulpsystemen zijn aangepast aan het nieuwe motorvermogen en karakter. De modusselectie wordt bediend via de linkerschakelhendel; een indicator op het instrumentenpaneel geeft aan wanneer HSTC actief is.
STANDARD biedt een middelste instelling voor de vermogensafgifte van de motor (P), motorrem (EB) en HSTC, wat zorgt voor een ontspannen rit bij lage toerentallen en snelheden, terwijl het potentieel van de Rebel veel beter tot zijn recht komt naarmate het toerental stijgt.
RAIN stuurt een lage P-afgifte en EB, gekoppeld aan een hoge HSTC, voor ontspannen rijden en extra zekerheid op natte of gladde oppervlakken.
SPORT biedt agressieve P en standaard EB, met een lage HSTC-ingreep om maximale prestaties mogelijk te maken.
Twee USER-modi bieden de mogelijkheid om de instellingen aan te passen aan de gewenste combinatie. Eenmaal ingesteld, worden de USER-instellingen automatisch opgeslagen zodat je deze niet telkens opnieuw hoeft in te stellen als je het contact aanzet.
3.4 Dual Clutch Transmission (DCT)
- Verfijnd voor soepel starten, stoppen en U-bochten bij lage snelheden
- Drie standaard schakelschema's in de D-modus (automatisch) weerspiegelen de rijmodi
- USER-modus biedt individuele aanpassing
Honda heeft meer dan 240.000 met DCT uitgeruste motorfietsen verkocht in Europa sinds het systeem voor het eerst verscheen als optie op de VFR1200F in 2010. Voor de CMX1100 Rebel heeft sinds de introductie 57% van de eigenaren voor de DCT-optie gekozen. Als onderdeel van de 2025-update waren twee DCT-upgrades het doel voor de ontwikkelaars van Honda. Ten eerste, soepeler starten vanuit stilstand en controle bij lage snelheid - minder dan 10 km/u - voor U-bochten enz. Dit vereist een 'snelle maar zachte' aandrijving bij kleine gasopeningen. De nieuwe toegepaste technologie overtreft de werkingsparameters van de vorige generatie DCT en schat nu de oliedruk van de koppelingszuigerkamer en herziet volledig de manier waarop feedback wordt toegepast - in plaats van alleen te vertrouwen op een oliedruksensor vóór de koppelingszuiger - wat resulteert in een verbeterde, fijnere koppelingsrespons. Naast de manier waarop TBW nu opent vanuit gesloten stand heeft DCT ook een speciale instelling voor extreem lage snelheden. DCT biedt consistente, naadloze schakelovergangen en wordt heel snel een tweede natuur in het gebruik. Het maakt gebruik van twee koppelingen: een voor het starten en 1e, 3e en 5e versnelling, de andere voor 2e, 4e en 6e versnelling, waarbij de hoofdas voor elke koppeling in de andere zit voor een compacte verpakking. Elke koppeling wordt onafhankelijk aangestuurd door een eigen elektrohydraulisch circuit. Wanneer er van versnelling wordt gewisseld, selecteert het systeem vooraf de gewenste versnelling met de koppeling die op dat moment niet in gebruik is. De eerste koppeling wordt dan elektronisch ontkoppeld terwijl tegelijkertijd de tweede koppeling wordt ingeschakeld. Het resultaat is een consistente, snelle en naadloze schakeling. Omdat de dubbele koppelingen de aandrijving van de ene versnelling naar de volgende overbrengen met een minimale onderbreking van de aandrijving naar het achterwiel, worden schokken bij het schakelen en pingelen van de machine geminimaliseerd, waardoor het schakelen direct en soepel aanvoelt. Extra voordelen zijn duurzaamheid (omdat de versnellingen niet beschadigd kunnen raken door het missen van een versnelling), onmogelijkheid om af te slaan, weinig stress bij het rijden in de stad, minder vermoeidheid bij de rijder en extra 'hersenruimte' om je te concentreren op pure rijaspecten zoals de rijlijn, het nemen van bochten, remmen en acceleratiepunten. Het DCT-systeem biedt twee verschillende benaderingen voor het rijden: de automatische instellingen, met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die voortdurend de rijsnelheid, de gekozen versnelling en het motortoerental lezen om te beslissen wanneer er moet worden geschakeld, en de handmatige instelling voor het schakelen met behulp van de peddelschakelaars op het linkerhandvat. Via TBW-regeling zijn de DCT-schakelpatronen gekoppeld aan de drie rijmodi.
In de rijmodus STANDARD biedt het DCT-schakelpatroon een balans tussen cruisen bij hoge versnellingen en vol gas bij lage versnellingen.
RAIN selecteert sneller hogere versnellingen voor een supersoepele rit.
SPORT levert hogere toeren en lagere versnellingen, houdt het toerental langer vast voor het opschakelen en schakelt terug bij hogere toerentallen voor meer afremmend effect op de motor.
Met de USER-optie kan de rijder in elke rijmodus naar voorkeur een van de drie DCT-schakelpatronen gebruiken.
3.5 Chassis
- Het kenmerkende stalen buizenframe past perfect bij de Rebel-styling
- 2025-zitpositie nu ruimer en meer ontspannen voor langere rijders; stuur omhoog en naar achteren, voetsteunen naar voren en 10 mm dikker zadel
- Stuurgeometrie biedt stabiliteit met gemakkelijke rijeigenschappen
- 43 mm cartridge-voorvork en piggyback-achterschokdempers, beide instelbaar qua veervoorspanning
- Radiaal gemonteerde remklauw met vier zuigers en 330mm zwevende remschijf vooraan
- 130/70B18, 180/65B16 voor- en achterband
Het stalen buizenframe van de CMX1100 Rebel, een stylingstatement op zich, is gebaseerd op het rauwe en eenvoudige ontwerp van zijn broertje en zusje en heeft dezelfde gedefinieerde 'themalijn' die diagonaal van voor naar achter loopt. De brandstoftank speelt zijn rol boven de hoofdbuizen met een diameter van 35 mm, die natuurlijk groter zijn dan die van de CMX500 Rebel. De swingarm heeft een diameter van 50,8 mm. Op basis van feedback van eigenaren zijn er een aantal 2025-aanpassingen gedaan aan de zithouding; het stuur is 28 mm naar achteren geplaatst en 12 mm hoger, terwijl de voetsteunen 50 mm naar voren zijn geplaatst. In combinatie hiermee is het zadel - gemaakt van nieuw hoogwaardig urethaanschuim - 10 mm dikker en iets breder zonder dat dit ten koste gaat van het grondbereik (de zithoogte is een zeer behapbare 710 mm, komende van 700 mm). Al deze veranderingen zorgen samen voor een ruimere en meer ontspannen zithouding. De wielbasis is 1.520 mm; de vorken hebben een hoek van 30° voor een cruiser-stijl, 2° meer ten opzichte van de 28°-balhoofdhoek; de naloop is 110 mm. Deze combinatie zorgt voor de juiste uitstraling, maar ook voor rechtuitstabiliteit en nauwkeurig, gemakkelijk rijgedrag. Het rijklaargewicht is 226 kg met handgeschakelde transmissie en 236 kg voor de optie met DCT. De CMX1100T Rebel weegt 240 kg met manuele transmissie en 250 kg in DCT-uitvoering, en de CMX1100SE Rebel 237 kg. De algehele geometrie zorgt voor royale hellingshoeken van 34,4° aan elke kant (zoals gemeten door Honda-testingenieurs), wat betekent dat de CMX1100 Rebel kan genieten van een kronkelende bergrit en als de beste bochten kan nemen. De cartridgestijl voorvorken zijn voorzien van zwartgemaakte, tweedelige verlagers (gemaakt van zowel geëxtrudeerd als gegoten aluminium), gekoppeld aan 43 mm veerpoten die zijn afgewerkt met een donkere marinebruine titaniumoxidelaag. De dubbele achterschokdemper is voorzien van een 12,5 mm stang en een piggyback-reservoir onder druk. Zowel de voor- als achtervering zijn instelbaar qua veervoorspanning. De remkracht wordt geleverd door een radiaal gemonteerde monoblock remklauw met vier zuigers aan de voorzijde die in een 330 mm zwevende schijf grijpt. Aan de achterzijde grijpt een remklauw met één zuiger in een 256 mm grote schijf, beide aangestuurd door ABS. De wielen van gegoten aluminium hebben vijf sportieve Y-vormige spaken en zijn voorzien van banden met dikke zijwanden: 180/65B16 achter en 130/70B18 voor, voor een doelgerichte ‘stance’ in profiel of driekwart.