Honda's topmodel SH gaat de 25e verjaardag in met een vernieuwde stijl en nieuwe LED-verlichting. De specificaties omvatten Smart Key-bediening, Honda Selectable Torque Control (HSTC) en een verbeterde katalysator - met herziene ECU-instellingen en een extra O2-sensor - LCD-instrumentenpaneel en USB-C-aansluiting in het voorvak. Nieuw is ook een binnenverlichting.. Twee gloednieuwe kleuren en vier nieuwe kleurencombinaties voor de 2025 zorgen ervoor dat zijn hoge wervingsfactor als leider van Honda's SH-familie behouden blijft.
Kijk rond in de Europese hoofdsteden en je ziet voortdurend twee letters om je heen: SH. In de afgelopen 42 jaar zijn er meer dan een miljoen SH-scooters verkocht in Europa, waardoor het SH label de status heeft gekregen van een merk binnen het merk, ondersteund door Honda's befaamde bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. De SH300i, met zijn compacte step-through design met vlakke vloer en 16-inch voor- en achterwielen, heeft alle kenmerkende SH-accenten en nog iets extra's: een krachtige motor die maximale respons levert voor zowel stads- als snelweggebruik. Het werd de eerste Honda die in 2015 voldeed aan de EURO4-norm; tegelijkertijd kreeg de motor een boost in koppel en brandstofefficiëntie. Ook het uiterlijk werd gespierder, terwijl het chassis werd herzien om de opbergruimte te vergroten en het messcherpe rijgedrag te behouden. In 2019 kreeg hij Honda Selectable Torque Control (HSTC) en Smart Key bediening, en in 2021 ging het verhaal verder: de SH350i kreeg meer cilinderinhoud, dus meer vermogen en koppel, en kreeg een elegante update qua styling die zijn positie als de perfecte allround stadsscooter met vlakke vloer verder verstevigde. Met een familie die ook de immer populaire SH125i en SH150i omvat, vergroot de SH350i voor 2025 zijn aantrekkingskracht met een designvernieuwing, plus twee scherpe, nieuwe kleuren en vier nieuwe kleurencombinaties.
2. Modeloverzicht
De eSP+-motor van de SH350i levert een piekvermogen van 21,5 kW en is sterk over het hele toerenbereik, voor de snelle acceleratie waar hij terecht beroemd om is. Het 2025-model biedt herzieningen van de ECU-instellingen, de lay-out van de katalysator en de uitlaatdemper, evenals een extra O2-sensor. Strakke styling - met vernieuwd 'gezicht' en LED-verlichting - complementeert de SH-formule van compacte bruikbaarheid; dit is een scooter die gemakkelijk te berijden en te parkeren is. Er is een interne verlichting toegevoegd aan het compartiment onder het zadel, waar zoals altijd een integraalhelm in past. Er is ook een USB-C aansluiting te vinden in het voorste opbergvak en het dashboard is aantrekkelijk LCD. Het hoofdframe is een duurzaam, lichtgewicht stalen onderstel; 16-inch wielen rollen soepel terwijl de vering - telescopische voorvork en dubbele achterschokdempers - een meegaand rijgedrag levert.
Voor 25YM zal de SH350i beschikbaar zijn in de volgende kleuropties:
- *NIEUW* Pearl Nebbia Wit
- *NIEUW* Mat Jeans Blue Metallic
- *NIEUW* Mat Rock Gray
- *NIEUW* Mat Pearl Diaspro Red
- Mat Lucent Silver Metallic
- Black
3.1 Styling en uitrusting
- Vernieuwde, geraffineerde SH-stijl met kenmerkende vlakke vloer.
- USB-C in de voorste opbergruimte; opbergruimte onder de stoel krijgt interne verlichting.
- Smart Key-bediening, LCD-instrumentarium.
- ESS-functie (Emergency Stop Signal) waarschuwt andere weggebruikers bij plotseling remmen.
De SH350i is een scooter die zijn aanwezigheid op de weg onmiddellijk laat opmerken en zijn premium SH-lijn markeert. Zijn 'gezicht' onderscheidt hem en de 2025-update brengt een evolutie met zich mee - de opnieuw ontworpen LED-koplamp heeft een centrale grootlichtbundel die twee dimlichten splitst, terwijl de herziene zijlichten en richtingaanwijzers een slanke, eigentijdse frontale signatuur creëren. Het LED-achterlicht en de richtingaanwijzers zitten netjes achterin, tussen een aluminium handgreep voor de passagier. Bij de SH is functie natuurlijk net zo belangrijk als vorm. De zithouding ondersteunt een breed scala aan rijdersmaten en zorgt voor een ontspannen, rechte houding en een geweldig zicht rondom. De totale lengte van de machine is 2160 mm, met een breedte van 742 mm en een hoogte van 1160 mm. De minimale grondspeling is 130 mm. In het compartiment onder het zadel - nu ook met handige binnenverlichting - is ruimte voor een integraalhelm en de zithoogte zelf is een gemakkelijk te beheersen 805 mm (slechts 6 mm meer dan de SH125/150). Extra opbergruimte is te vinden in het vergrootte handschoenenkastje dat ruimte biedt aan alledaagse voorwerpen en waardevolle spullen. Er is ook een USB C-aansluiting om eenvoudig een mobiel apparaat op te laden. Dankzij de standaard vlakke SH-vloer (435 mm breed) zijn ladingen gemakkelijk te dragen en kan de berijder gemakkelijker op- en afstappen. Een inklapbare haak op het voorpaneel maakt het dragen van tassen nog makkelijker. Een aantrekkelijk LCD-dashboard presenteert alle waarschuwingslampjes - inclusief de werking van HSTC en ABS - netjes in een centrale digitale snelheidsmeter en kilometerteller. Alle handelingen op het dashboard worden uitgevoerd via knoppen op de linkse stuurhelft De richtingaanwijzers voor en achter hebben een automatisch uitschakelend noodstopsignaal. Zodra het ABS herkent dat er hard geremd wordt, knipperen de alarmlichten om andere weggebruikers te waarschuwen. De Smart Key draagt bij aan het gemak van een druk leven onderweg en bedient niet alleen de hoofdknop van het contactslot en de vergrendeling van de opbergvakken, maar kan ook de optionele topkoffer van 35 liter. Met de Smart Key in de zak van de rijder wordt de Smart Top Box ontgrendeld en automatisch vergrendeld wanneer de berijder wegloopt. Hij kan ook met de sleutel worden vergrendeld.
3.2 Motor
- 330cc-motor produceert 21,5 kW piekvermogen met 31,5 Nm koppel.
- eSP+ technologie zorgt voor een brandstofbesparing van 28,6 km/l (WMTC-modus).
- Nieuwe ECU-instellingen, katalysator, interne onderdelen van de uitlaatdemper en O2-sensor.
De ‘enhanced Smart Power+’-motor (eSP+) in de SH350i haalt op vlak van uitstoot uitstekende waarden, zonder daarbij aan kracht in te boeten, dankzij verregaande wrijvingsreductie. De vloeistofgekoelde SOHC-motor met vier kleppen haalt een piekvermogen van 21,5 kW bij 7.500 tpm en een maximaal koppel van 31,5 Nm bij 5.250 tpm. Vanuit stilstand legt de SH350i de eerste 200 meter af in 10,2 seconden. De boring bedraagt 77 mm en de slag 70,7 mm, met een bijbehorende compressieratio van 10,5:1. De roltuimelaar, krukasglijlager en het gesloten carter zorgen voor langdurige betrouwbaarheid en een krachtige prestaties. Om zuigerkoeling te verbeteren spuit een oliesproeier olie recht naar de achterkant van de zuiger, net zoals bij de Honda CRF450R. Dat versterkt de ontstekingstiming en optimaliseert de verbranding. De oliecapaciteit bedraagt 1,85 liter De airbox beschikt over een inhoud van 5,5 liter. Een 36 mm-gasklephuis voedt de 28 mm inlaatkleppen op een zo efficiënt mogelijke wijze. Ook de inlaatpoort zuigt lucht efficiënter binnen. Dat kan dankzij een sterkere luchtstroom binnenin de cilinder, die zorgt voor een meer consistente verbranding. De uitlaatgassen worden via een rechte uitlaatpoort naar buiten gejaagd De interne wrijving wordt verlaagd door een 5 mm offset-cilinder, een hydraulische nokkenaskettingspanner en een spoelpomp. De pomp verlaagt de interne druk in het blok en reduceert ook pompverliezen, interne rotatiewrijving en al te veel beweging van de olie. Een nieuwe balansas vermindert trillingen en draagt bij tot een vlotte, aangename rijervaring Een automatische centrifugaalkoppeling bedient een V-Matic transmissie (met verhoudingen die zijn ingesteld voor een snelle reactie bij lage snelheid en een slimme acceleratie) en riemaandrijving Het motorblok van de SH350i is uitgerust met het Honda Selectable Torque Control (HSTC). Dat systeem detecteert elk snelheidsverschil tussen voor- en achterband, berekent de wielslip en past vervolgens het geleverde motorkoppel aan via het injectiesysteem om de grip achteraan terug te vinden. Het HSTC kan je ook uitschakelen via een knopje aan de linkse stuurhelft. Een knipperende ‘T’ op het digitale dashboard geeft aan wanneer het systeem in werking treedt Naast bijgewerkte ECU-instellingen is de interne structuur van de uitlaatdemper herzien, is de katalysator verbeterd en werd een extra O2-sensor toegevoegd naast de primaire LAF-sensor om te voldoen aan Euro5+. Het brandstofverbruik is een zuinige 28,6 km/u (WMTC-modus); de tankinhoud van 9,1 liter geeft een potentiële actieradius van meer dan 260 km.
3.3 Rijwielgedeelte
- Lichtgewicht stalen underbone frame.
- 35 mm telescoopvork en dubbele achterschokdempers.
- Stabiliteit door 16-inch voor- en achterwielen; nieuwe Pirelli Angel scooterbanden.
Het gelauwerde frame zorgt voor een ongeziene kwiekheid en controle onder alle omstandigheden. Elk onderdeel van het stalen onderframe is geoptimaliseerd voor stabiliteit en comfort bij hoge snelheden. De balhoofdhoek en naloop zijn respectievelijk ingesteld op 27,5° en 99 mm, terwijl de wielbasis is ingesteld op 1450 mm. Voor maximale controle en wendbaarheid heeft het stuur een draaicirkel van 45° vanuit het midden, terwijl het leeggewicht slechts 172 kg is (175 kg FOP). De soepele respons van de vering wordt geleverd door een 35 mm telescoopvork, dubbele achterschokdempers, een achterbrug van gegoten aluminium (met een voor 25YM nieuwe uitlaatbevestigingsvorm). Een Oleo linksysteem dat onder de motor is gemonteerd verbetert het rijgevoel en de schokabsorptie. De banden hebben de maten 110/70-16 voor en 130/70R16 achter en zijn, voor 2025, Pirelli Angel (van Pirelli FEELFREE). ABS met twee kanalen regelt de 256mm schijfremmen voor en achter.