Door de stad heen of over de hele wereld, Honda’s gloednieuwe XL750 Transalp zet de avontuurlijke lijn van zijn iconische voorganger verder. Klaar voor een compleet nieuwe generatie rijders om te gaan waarheen de wegen hen leiden. Een nieuwe voorkant met krachtige dubbele LED-projectorkoplampen voeren de updates voor het nieuwe modeljaar aan, aangevuld met een nieuw Durabio™ windscherm. Net als voordien levert de parallelle tweecilindermotor met acht kleppen 67,5 kW en 75 Nm. Throttle By Wire (TBW) biedt vier vooringestelde rijmodi plus een gebruikersmodus. Het in vijf niveaus instelbaar Honda Selectable Torque Control heeft geïntegreerde wheeliecontrole en in drie niveaus instelbare motorrem en vermogensafgifte. Het stalen frame is voorzien van volledige Showa-ophanging: 43 mm SFF-CA™ USD voorvorkpoten en een achterschokdemper met Pro-Link. Zowel voor- als achteraan werden de instellingen voor ingaande demping verbeterd. Dubbele tweezuigerremklauwen bijten stevig in de remschijven vooraan. De 21” voor- en 18” achterwielen zijn voorzien van banden met binnenband. De premium uitrusting van de Transalp komt er dankzij een nieuw vijf inch TFT-display voorzien van Honda RoadSync Smartphone Connectivity en te bedienen met een vierrichtingsschakelaar. Verder beschikt de motor over automatisch uitschakelende richtingaanwijzers en noodstopsignaaltechnologie (ESS). Honda maakt ook een A2-versie beschikbaar.
1. Introductie
Honda introduceerde de originele transalp in 1986, uitgerust met een 583 cc V-twin motorblok. Het model groeide uit tot een legende, geprezen voor zijn onovertroffen betrouwbaarheid en tijdloze design, waardoor hij ook nu nog regelmatig terug te vinden is op Europese wegen. De eerste versie stond bekend als een soepele, comfortabele alleskunner die ook ruwer terrein de baas kon dankzij de ophanging met lange veerweg en een offroadwaardige dynamiek. In 2000 groeide de motorinhoud tot 647 cc. De laatste versie die uitkwam in 2008, telde 680 cc en beschikte over benzine-injectie en een rijklaar gewicht van 214 kg. Honda ontwikkelde de XL750 Transalp – die verscheen in 23YM – om rijders met andere avontuurlijke aspiraties aan te trekken en zo een ruimte te vullen in het middensegment van hun gamma. De XL750 Transalp laat zich daarbij gepast inspireren door het origineel en kan perfect dienen voor een uitgebreide, meerdaagse toer of als een handig en snel transportmiddel doorheen het stadsverkeer – en al wat daartussen ligt. De motor voelt zich evenveel thuis op een bochtige bergpas in de Alpen als op een stoffige gravelweg. En is uitgerust met een hoogwaardig motorblok toe en de premium uitrusting die moderne rijders verwachten.
Mr. Masatoshi Sato, algemeen projectleider Transalp, Honda R&D, Japan: “Met de Transalp keken we goed naar wat het eerste model zo top maakte. We wilden de perfecte balans vinden tussen dagelijkse bruikbaarheid, comfort voor lange ritten op het asfalt en de capaciteiten om ook offroad te kunnen rijden. Al deze aspecten onderzochten en benaderden we op een “360°-manier”, met als resultaat een verfrissende nieuwe optie binnen Honda’s productgamma voor álle rijders, ongeacht het ervaringsniveau. Doorheen de stad of doorheen de wereld: onze Transalp is er klaar voor!
Nadat de ontwikkelingsingenieurs van zowel Honda Japan als Honda Europe een grondige rit door Europa ondernamen, presenteren ze nu hun updates voor 25YM. Daarbij springen een aantal doordachte details in het oog die eigenaars zullen waarderen, en een opgefriste voorkant met krachtige nieuwe koplamp. Zo evolueert de XL750 Transalp verder als een briljante allrounder die slechts één vraag onbeantwoord laat: Hoe ver wil jij gaan?|
2. Modeloverzicht
Het ontwerp van de XL750 Transalp straalt een onmiskenbaar gevoel van avontuurlijk toeren uit, verpakt in een geheel dat ook perfect werkt op het asfalt en met hoge poten die een doelbewuste houding creëren. De uitstraling van YM25 is nieuw en gedurfd. Ze wordt geleid door een nieuwe dubbele LED-projectorkoplamp - met designinvloeden van de Africa Twin - die bijdraagt aan de avontuurlijke styling en krachtigere lichtbundels projecteert. De koplamp vloeit harmonieus samen met de vernieuwde bovenkuip, die voorzien is van een centraal kanaal om de luchtstroom rond de helm te verbeteren. Het nieuwe, zeer transparante Durabio™-scherm kent een nieuwe samenstelling die de luchtstroom rond het lichaam van de rijder verder bevordert. De aerodynamica in het midden van de kuip is ook vernieuwd om de wendbaarheid te verbeteren. In het motorblok zit heel wat van Honda’s ingenieuze vakkennis verpakt. Klein van omvang, biedt het een stevige respons doorheen het hele toerengebied – exact wat je nodig hebt voor touringrijden, met twee of alleen. De 755 cc parallelle tweecilinder (dezelfde als die van de CB750 Hornet) genereert 67,5 kW piekvermogen en geniet doorheen het hele toerengebied van een sterk koppel dat piekt op 75 Nm. De instellingen van het Throttle By Wire-systeem geven het motorblok een comfortabel touringkarakter. Compacte en van de competitieve CRF-afgeleide Unicam-cilinderkoppen met acht kleppen maken gebruik van neerwaartse luchtinlaten en een Vortex Flow Duct om een optimale verbranding te garanderen. Een 270°-krukas geeft gevoel en karakter. Elektronische rijhulpmiddelen verlopen via Throttle By Wire (TBW) en omvatten vier rijmodi met vooringestelde parameters rond vermogen, motorrem, ABS en tractiecontrole via Honda Selectable Torque Control (HSTC). Via een vijfde USER-modus kan de rijder die parameters naar eigen voorkeur instellen. Het stuurgedrag is licht, wendbaar en geeft veel zelfvertrouwen. De stijfheid en de dikte van de componenten van het stalen diamantframe werden geoptimaliseerd, waardoor het frame erg licht is. Om een soepel karakter op de baan en optimale schokabsorptie op ruw terrein te bekomen, is de ophanging van topkwaliteit: Showa 43 mm SFF-CA USD voorvorkpoten en een achterschokbreker verbonden via Pro-Link. De dempingsinstellingen van beide zijden werden herzien. Ze staan vooraan iets zachter afgesteld in zowel compressie als rebound. Achteraan wordt het geheel iets steviger om beter om te kunnen met ruwer terrein, terwijl de wegligging niet aangetast wordt. De dubbele tweezuigerremklauwen zorgen voor efficiënte stopkracht. De banden – 90/90-21 voor- en 150/70-18 achteraan – presteren zowel on- als offroad. Een verbeterd en instelbaar 5-inch TFT-kleurendisplay voert de uitgebreide specificatielijst aan. De rijder heeft keuze uit drie verschillende weergavetypes voor de nodige info. Via het scherm en de vierrichtingsschakelaar op de linkerstuurhelft, kunnen alle systemen worden beheerd, net als het Honda RoadSync-systeem (compatibel met zowel Android als IOS-toestellen). De richtingaanwijzers schakelen automatisch uit en de Honda XL750 Transalp is voorzien van een noodstopsignaal (ESS) dat andere weggebruikers waarschuwt bij hard en plots remmen.Een reeks accessoires waaronder een quickshifter, harde en zachte bagageopties, rally-/touringuitrusting en cosmetische uitbreidingen maken het mogelijk om de motorfiets helemaal te personaliseren. Nieuw voor 25YM zijn de 100% waterdichte en eenvoudig te (de)monteren 20-26 l zij- en toptassen, een 20 mm dikker comfortzadel, een langer windscherm, mistlampen en een luid motorarlarm.
De 25YM XL750 Transalp zal te verkrijgen zijn in nieuwe kleurstellingen met ook twee nieuwe opties en voor elke versie nieuwe graphics die een meer uitgesproken Transalp-sfeer oproepen:
- Ross White – Tricolor graphic set
- **NIEUW** Graphite Black
- **NIEUW** Pearl Deep Mud Gray
3.1 Styling & Uitrusting
- Het kuip- en koetswerk vinden de perfecte balans tussen windbescherming, comfort en offroadkwaliteiten
- Een nieuw centraal luchtkanaal, Durabio™ windscherm en intern luchtstroombeheer in het midden van de kuip verbeteren de aerodynamica en wendbaarheid
- Compacte nieuwe dubbele koplamp en krachtige lichtbundel
- Praktisch dankzij 850 mm zadelhoogte, USB-oplaadpoort en bagagedrager
- Nieuw 5 inch TFT-display met vierrichtingsschakelaar en Honda RoadSync Android/IOS smartphoneconnectiviteit
- Noodstopsignaaltechnologie (ESS) aan richtingaanwijzers achteraan
Het koetswerk van de XL750 Transalp is strak, eenvoudig en gestroomlijnd. Met een vastberaden uitstraling en robuuste bouw draagt de Transalp geen grammetje te veel mee. Voor 25YM wijzigt de styling van de voorzijde – met een knipoog naar het vlaggenschip in dit segment, de Africa Twin – en is er een nieuwe koplampunit die bestaat uit dubbele LED-projectorlenzen voor zowel dim- als grootlicht. Erboven pronkt een nieuw geprofileerd scherm (nu vervaardigd uit duurzaam en zeer transparant Durabio™-materiaal) dat gemonteerd staat op een vernieuwde bovenkuip. Die maakt gebruik van een centraal inlaatkanaal om tegendruk te reguleren, wat de turbulentie rond de helm reduceert. Een opnieuw ontworpen middenkuip gebruikt geoptimaliseerde interne onderdelen om de luchtstroom te onderdrukken. Dat leidt tot soepeler rijgedrag in steden en op bochtige wegen. Een optioneel langer windscherm is beschikbaar als origineel Honda-accessoire. Het sluit naadloos aan bij het nieuwe ontwerp, net als nieuwe deflectoren die turbulentie verder reduceren. Honda bouwde deze motor om kilometers te doen. Comfort – ook voor de passagier – is dus essentieel. Voor zijn klasse is de zadelhoogte van de Transalp met 850 mm eerder laag, en optioneel verder te verlagen naar 820 mm. De zithouding is rechtop en werkt een natuurlijke controle in de hand. De geometrie werkt ook uitstekend tijdens rechtstaand rijden. De bagagedrager is standaard, en onder het zadel bevindt zich een USB-oplaadpunt. Het nieuwe 5-inch TFT-kleurenscherm is optisch gebonden wat de zichtbaarheid in fel zonlicht verbetert. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm op te vullen met hars, reflecteert het scherm minder zonlicht en wordt de achtergrondverlichting efficiënter. Rijders hebben de keuze uit drie weergavetypes voor de getoonde informatie (blokjes, cirkels of vereenvoudigd) en ook een hoogcontrasterende weergave met zwarte achtergrond is een optie. Smartphone-connectiviteit (zowel Android als IOS) dankzij Honda RoadSync blijft beschikbaar. Die feature in combinatie met een eenvoudig te gebruiken vierrichtingsschakelaar aan de linkerstuurheft, maakt het mogelijk om rechtlijnige turn-by-turnnavigatie op het scherm te brengen. Daarnaast kan de rijder (via een Bluetooth-headset) er ook oproepen en muziek mee beheren. Om dat te doen, moet de eigenaar enkel maar de Honda RoadSync-app downloaden van de Play Store of de App Store en verbinding maken met de XL750 Transalp. Om het hele elektrische systeem te vereenvoudigen en compact te houden, gebruikt de Transalp een Controller Area Network (CAN) samen met een Body Control Unit (BCU). De BCU bevindt zich op het frame aan de linkerzijde, onder de benzinetank, en verwerkt de signalen afkomstig van de ABS-modulator, het TFT-scherm en schakelapparatuur. De richtingaanwijzers achteraan hebben een noodstopsignaal of Emergency Stop Signal (ESS)-functie. Bij een minimumsnelheid van 56 km/u, wanneer een van de twee remmen actief is en wanneer de negatieve acceleratie minimaal 6,0 m/s² bedraagt, knipperen de waarschuwingslichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat een hard remmanoeuvre wordt uitgevoerd. Bij dezelfde snelheid en wanneer ABS geactiveerd wordt, verlaagt de drempel van de ESS naar minimaal 2,5 m/s². De richtingaanwijzers schakelen automatisch weer uit. In plaats van een eenvoudige timer te gebruiken, vergelijkt het systeem het snelheidsverschil van het voor- en achterwiel om, afhankelijk van elke situatie, te bepalen het wanneer de indicatoren uitgeschakeld mogen worden.
3.2 Motorblok
- 755 cc parallelle tweecilinder 8-kleps unicam-motor met 270°-krukas
- 67,5 kW @ 9.500 tpm, 75 Nm koppel bij 7.250 tpm en 35 kW A2-configuratie mogelijk
- Transalp-specifieke TBW-mapping gericht op touring
- Gepatenteerde Vortex Air Flow inlaatkanalen en specifiek uitlaatgeluid
- Assist-/slipperkoppeling
De 755 cc parallelle tweecilinder met acht kleppen heeft een boring en slag van 87 x 63,5 mm en een compressieratio van 11,0:1. Het motorblok produceert een stevige vermogenspuls in hoge toeren, met een maximale output van 67,5 kW bij 9.500 tpm. Dat gaat gepaard met heel wat bruikbaar koppel in het lage en het middengebied dat klimt naar een piek van 75 Nm bij 7.250 tpm. Het resultaat: een bruikbaar en plezierig motorkarakter dat breed inzetbaar is voor rijders van alle ervaringsniveaus. Het motorblok is uiterst compact en licht, voornamelijk dankzij de Unicam-kop (ook gebruikt op de MX-wedstrijdklare CRF450R) die de 35,5 mm inlaatkleppen (met 9,3 mm lift) bedient via de nok en de 29 mm uitlaatkleppen (met 8,2 mm lift) via tuimelaars. Ook de slimme opbouw van het blok draagt bij tot diens compacte afmetingen. Zo is er geen balans-aandrijftandwiel aangezien het primaire aandrijftandwiel ook de balansas laat draaien. De waterpomp zit weggestopt in het linkercarterdeksel en er is geen watergekoelde oliekoeler nodig. In een esthetische update voor 25YM verplaatst de beluchter die langs de zijkant van het motorblok liep naar een meer subtiele positie, wat zorgt voor een veel nettere uitstraling. Gepatenteerde Vortex Flow Ducts zorgen voor een meer uniform verdeelde luchtstroom van de luchtinlaten naar de airbox, die vervolgens via verticale inlaten de 46 mm diameter gasklephuizen voedt. Dat zorgt voor een vlijmscherpe pick-up en vinnige gasrespons. De cilinders gebruiken ook een Ni-SiC (Nickel-Silicon Carbide) coating, zoals ook gebruikt in de CBR1000RR-R Fireblade en CRF450R, wat de efficiëntie verbetert.
De krukas maakt gebruik van een 270° gefaseerde ontstekingsvolgorde wat zorgt voor een karakteristiek tweecilindergevoel. Het uitlaatgeluid werd nauwkeurig afgesteld voor een aangename roffel bij lage toeren en een opwindende huil in het hoogste gebied. Mechanisch is het motorblok identiek aan dat van de CB750 Hornet, al werden de TBW-instellingen anders ingesteld zodat het karakter meer past bij de langeafstands- en touring-aspiraties waar de Transalp voor gemaakt is. Een assist-/slipperkoppeling – met schuingeplaatste schijfsegmenten – zorgt voor een licht hendelgevoel, maakt het opschakelen eenvoudiger en voorkomt het stuiteren van het achterwiel bij hard remmen en snel terugschakelen. De katalysator kreeg een upgrade met een O2-sensor om ook toekomstige uitstootnormen te kunnen halen. Het brandstofverbruik van 4,35 l/100 km (WMTC-modus) biedt een potentieel bereik van 390 km uit de brandstoftank van 16,9 l. Via de dealer zal ook een 35 kW A2-versie van de Transalp beschikbaar zijn.
3.3 Motorelektronica
- Vier standaard rijmodi SPORT, STANDARD, RAIN en GRAVEL
- USER-rijmodus om persoonlijke voorkeuren in te stellen
- Vier niveaus voor motorvermogen, drie voor motorrem
- Honda Selectable Torque Control met geïntegreerde wheeliecontrole op vijf niveaus instelbaar
- Offroad ABS-instelling waarbij ABS achteraan uitgeschakeld kan worden in de USER-modus
Throttle By Wire (TBW) motorbediening biedt volgende vier standaard rijmodi: SPORT, STANDARD, RAIN en GRAVEL. Daarbij worden de vermogensafgifte en motorgevoel aangepast om tegemoet te komen aan de rijomstandigheden en de intentie van de rijder. Ze kunnen eenvoudig worden geselecteerd en beheerd via de bediening aan de linkerstuurhelft en via het TFT-scherm. Verder is er de USER-modus waarin de rijder naar eigen voorkeur de parameters zelf kan instellen. Er zijn vier niveaus voor motorvermogen (Engine Power of EP), drie voor motorrem (Engine Brake of EB), twee voor het ABS en vijf voor de tractiecontrole (Honda Selectable Torque Control of HSTC). HSTC en ABS kunnen ook uitgeschakeld worden. De rijmodi stellen telkens een andere combinatie van de parameters in. Wheeliecontrole is standaard en is geïntegreerd in HSTC De modus SPORT biedt maximale prestaties met level 4 EP, level 2 ABS en level 1 EB en HSTC voor krachtige acceleratie met minimale interventie.
De STANDARD-mode vindt een middenweg voor dagelijks (stads)rijden met level 3 EP en HSTC en level 2 EB en ABS
In de RAIN-modus kan de Transalp de meest uitdagende omstandigheden op het asfalt de baas met de laagste EP-instelling (level 1) voor de minst agressieve vermogensafgifte, level 2 EB en ABS en level 5 HSTC.
GRAVEL-mode zet EP op level 2, EB op level 3, HSTC op level 4 en ABS op level 1. Zo blijf je vol vertrouwen rijden op ruw terrein en offroad.
In de USER-modus kan de rijder de instellingen voor EP, HSTC en EB zelf bepalen, en kan desgewenst het ABS uitgeschakeld worden achteraan. Alle instellingen behalve die van het ABS worden behouden wanneer het contact uitgezet wordt.
3.4 Chassis
- Lichtgewicht stalen diamantframe (18,3 kg) met geïntegreerd subframe
- Showa 43 mm SFF-CA USD voorvorkpoten/Pro-Link achterschokdemper, beiden met instelbare veervoorspanning en gewijzigde dempingsinstellingen.
- Tweezuigerremklauwen vooraan met 310 mm wave-remschijven. Enkelzuigerklauw met 256 mm remschijf achteraan
- 21/18 inch wielcombinatie met 90/90-21 en 150/70-18 voor- en achterband
Het stalen diamantframe is een lichtgewicht met slechts 18,3 kg – 10% lichter dan dat van de CB500X. Een intensief R&D-proces creëerde dit uiterst sterke platform en leidde tot een lager aantal verstevigingsonderdelen, dunnere framebuizen, een geoptimaliseerd bovenste bevestigingspunt van de schokdemper en verbeterde vorm van het scharnierpunt van de achterbrug. De stijfheidsbalans zorgt voor nauwkeurige feedback voor de rijder in alle omstandigheden, met een geometrie die een vertrouwenwekkende wendbaarheid in de hand werkt. Het geïntegreerde, stevige subframe, vervaardigd uit hoogwaardig staal, is robuust en ijzersterk. De balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 27° en 111 mm met een wielbasis van 1.560 mm en een leeggewicht van 210 kg. Een stuurhoek van 42° en minimale draaicirkel van 2,6 m maken U-bochten bij lage snelheid erg eenvoudig. Als gevolg van een uitgebreid onderzoek door de Honda-ontwikkelingsingenieurs van zowel Japan als Europa, werden de instellingen van de ophanging gereviseerd. Het resultaat: een betere schokabsorptie op ruig terrein met nog steeds dezelfde comfortabele rit op het asfalt. De Showa 43 mm SFF-CA™ (Separate Function Fork-Cartridge) geïnverteerde voorvorkpoten met 200 mm veerweg en instelbare veervoorspanning staan gemonteerd via een onderste kroonplaat uit gesmeed aluminium en een bovenste kroonplaat uit gegoten aluminium. Ten opzichte van de vorige versie bieden ze net iets minder compressie en ingaande demping. Op basis daarvan werden ook achteraan de instellingen aangepast voor een algemeen stabieler geheel. Met 190 mm veerweg werkt de Showa-schokdemper met instelbare veervoorspanning en extern reservoir via Pro-Link op de achterbrug, gebruikmakend van dezelfde gietstukken als de CRF1100LL Africa Twin en vervaardigd uit een aluminium materiaal dat enkel voor de Transalp gebruikt wordt. De revisie voor 25YM bestaat uit een verhoogde in- en uitgaande demping. Dat zorgt voor meer controle op oneffen terrein en bij rijden met een passagier of met veel bagage. De grondspeling blijft 210 mm. Compacte tweezuigerklauwen bijten op twee 310 mm ‘wave’-remschijven. Een enkelzuigerklauw bedient de 256 mm ‘wave’-achterremschijf. De roestvrijstalen spaakwielen, 21 inch voor en 18 inch achter, zijn voorzien van een 90/90-21 voor- en 150/70-18 achterband met binnenband type Metzeler Karoo Street of Dunlop Mixtour.