Een van Europa's favoriete tweecilinder allrounders, de NC750X - met zijn bekende 23 liter interne opbergruimte aan boord - krijgt een flink aantal updates met onder meer een opgefriste styling en een vernieuwde ledkoplamp. Een nieuw vijf-inch TFT display maakt smartphoneconnectiviteit mogelijk via Honda RoadSync, de bediening verloopt via een nieuwe, intuïtieve en verlichte vierwegsschakelaar op de linker stuurhelft. Vooraan zorgen dubbele 296mm remschijven en tweezuigerremklauwen voor de nodige stopkracht en de wielen kregen een nieuw, lichtgewicht ontwerp. De standaarduitrusting omvat onder meer een Showa 41 mm SBDV telescoopvork en Pro-Link achtervering. Net als voorheen kun je moeiteloos accelereren met de koppelrijke 745 cc tweecilindermotor, die is uitgerust met Throttle By Wire, drie standaard rijmodi en Honda Selectable Torque Control (drie niveaus). De populaire, optionele Dual Clutch Transmission (DCT) krijgt ook een upgrade van de respons bij lage snelheden en er is 35kW-versie beschikbaar voor het A2-rijbewijs. Met het oog op meer duurzaamheid is de NC750X ook de eerste Honda waarvoor gekleurd Durabio gebruikt wordt bij de productie van twee van de vier frisse nieuwe 25YM kleurstellingen.
1. Inleiding
Sinds zijn introductie (als de NC700X) in 2012 is de NC750X steevast populair geweest in heel Europa. Er zijn verschillende redenen voor dat succes: een baanbrekende, koppelrijke, en zuinige tweecilindermotor, een ontspannen, ruime zithouding met een breed stuur en comfortabel zadel, een soepele vering en een kenmerkende, op avontuur geïnspireerde styling spelen allemaal hun rol. Andere hoogtepunten zijn het opbergvak (waar normaal de brandstoftank zou zitten) waar een integraalhelm in past, en Honda's unieke Dual Clutch Transmission (DCT) die sinds 2021 door meer dan de helft van de Europese klanten wordt gekozen. Als we alle kwaliteiten optellen, dan is de NC750X een motorfiets die perfect is voor alle soorten ritten: woon-werkverkeer, toerritten en gewoon voor het plezier - het is een motorfiets met een overtuigende allround aantrekkingskracht. Honda heeft de succesvolle (en unieke) formule van de NC750X voortdurend verder ontwikkeld, met verschillende upgrades door de jaren heen. Zo kreeg hij voor 2014 een prestatieboost door de toevoeging van 75 cc aan de motorinhoud, die groeide van 670 tot 745 cc; voor 2016 werden een nieuw en avontuurlijker design, nieuwe instrumenten, DCT-upgrades en LED-verlichting toegevoegd. Voor 2018 kwamen daar nog Honda Selectable Torque Control (HSTC) – instelbaar in twee niveaus - en een A2-vriendelijke 35kW-versie bij.
In 2021 bouwde Honda voort op de belangrijkste troeven van de NC750X, namelijk gebruiksgemak, comfort onder alle omstandigheden en een prima wegligging, door ze alle drie te optimaliseren. Tegelijkertijd kreeg hij bij die update ook pittigere motorprestaties, met een injectie van extra koppel en topvermogen, en een hoger maximaal toerental. Hij werd ook 6 kg lichter, terwijl de zadelhoogte met 30 mm zakte. De toevoeging van Throttle By Wire, elektronische rijmodi en herzieningen aan het HSTC waren de kersen op de taart van dit uiterst complete pakket. Anno 25YM zet de NC750X zijn evolutie voort met meer gebruik van duurzame materialen bij de productie, een knappe nieuwe styling, meer technologie en een verfijnde DCT-respons en dito rijeigenschappen. De NC750X blijft Honda’s rasechte allrounder.
2. Modeloverzicht
Strak nieuw kuipwerk, met een minimalistische stijl, definieert het silhouet en is voorzien van een ingebouwd windscherm en een volledig herontworpen LED-koplamp. Een nieuw vijf-inch TFT-kleurenscherm heeft nieuwe menu's en kleuren, die ontworpen zijn voor betere afleesbaarheid op heldere dagen. De unit is ook uitgerust met Honda RoadSync-connectiviteit, die je kan bedienen middels een nieuwe, gebruiksvriendelijke vierwegsschakelaar met achtergrondverlichting aan de linkerzijde. Daardoor kan de rijder nu genieten van turn-by-turn-navigatie op het scherm, bovenop andere smartphone-functies. De zadelhoogte bedraagt een toegankelijke 800 mm en het unieke opbergvak - op de plek waar normaal de brandstoftank zou zitten – biedt 23 liter aan bagageruimte. De paralleltwin combineert krachtige prestaties in het lage tot middelhoge toerengebied met gemakkelijke rijeigenschappen en een uitstekend verbruik. Het maximumvermogen bedraagt 43,1 kW met een indrukwekkend maximumkoppel van 69 Nm. Dankzij de 14,1 liter brandstoftank is een actieradius van bijna 400 km haalbaar. Throttle By Wire (TBW) biedt drie standaard rijmodi plus een volledig instelbare USER-modus, terwijl je het Honda Selectable Torque Control (HSTC) op drie niveaus kan instellen, met een verder verfijnde RAIN-modus. De Dual Clutch Transmission (DCT)-optie heeft automatische schakelschema's die naadloos geïntegreerd zijn in de rijmodi; in de USER-modus kan de rijder zijn voorkeursprogramma kiezen. Voor 25YM is de DCT bijgewerkt en verfijnd voor een soepelere respons bij lage snelheden. Het stalen buizenframe steunt op een 41 mm telescopische voorvork en een Pro-Link monoshock achteraan. Voor de 25YM vervangen dubbele 296mm schijven de enkele schijf van de vorige versie vooraan; de 17-inch voor- en achterwielen hebben een nieuw lichtgewicht '3by3'-ontwerp, dat het extra gewicht van het nieuwe remsysteem aan de voorkant compenseert.
De 25YM NC750X zal verkrijgbaar zijn in de volgende kleuren:
- Earth Khaki met details in Graphite Black
- Earth Black met details in Mat Beta Silver Metallic
- Mat Pearl Glare White met details in Graphite Black
- Fighting Red met details in Graphite Black
3.1 Styling en uitrusting
- Vernieuwde styling en opvallende nieuwe LED-koplamp ogen stoer en stralen duurzaamheid uit
- Nieuw vijf-inch TFT-scherm met Honda RoadSync smartphone-connectiviteit
- Toepassing van Durabio en gerecyclede materialen voor het kuipwerk
- Geïntegreerde opbergruimte van 23 liter voor een fullface adventurehelm
De 25YM NC750X heeft een nieuwe dynamische, stoere look dankzij volledig vernieuwd kuipwerk met scherpe vouwen en dito lijnenspel. Herzieningen aan de structuur van de kuip en de manier waarop die op de motorfiets is bevestigd, zorgen er ook voor dat de kuip gemakkelijker te monteren en demonteren is, wat het onderhoudsgemak ten goede komt. Andere vernieuwingen aan de NC750X zijn onder andere een nieuw zadel met gestikte naden, die het premiumgevoel van de motorfiets versterken, en een opnieuw ontworpen deksel voor het bagagevak dat op de plek zit waar normaal de tank zou zitten. Een nieuwe LED-koplamp bezorgt de motorfiets een krachtige voorzijde. Het scherm biedt ook uitstekende bescherming tegen weer en wind, terwijl slanke zijpanelen, afdekkappen en een herziene achterkant de 'mass-forward' houding benadrukken. Om de motorfiets aan individuele behoeften aan te passen, is een in hoogte verstelbaar windscherm verkrijgbaar als optioneel accessoire, evenals een nieuw comfortzadel, dat gebruik maakt van extra urethaanvulling voor een comfortabelere rit. Voor deze generatie NC750X heeft Honda gebruik gemaakt van het duurzame materiaal Durabio (een polycarbonaathars op biologische basis), dat nu wordt toegepast bij de productie van sommige kuipdelen, het windscherm en andere onderdelen. De NC750X is de eerste Honda waarvoor gekleurd Durabio gebruikt werd, voor zes onderdelen in de kleuren Khaki en Zwart. Een uniek NC-feature - het bagagevak waar traditioneel de brandstoftank zit - heeft een volume van 23 liter waar zonder problemen een adventure-helm in past. Er is ook een optionele USB-aansluiting, die linksboven in het opbergvak kan worden geïnstalleerd, evenals een optionele ruimteverdeler, die de bagageruimte opsplits voor een betere bruikbaarheid. Honda implementeert ook een nieuw, hoogtechnologisch vijf-inch TFT-kleurenscherm, dat gebruik maakt van optische hechting om de afleesbaarheid bij fel zonlicht te verbeteren. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt de reflectie verminderd en de leesbaarheid verbeterd. Het display zelf is instelbaar qua weergavemodus – je krijgt de keuze tussen 'Bar', 'Circle' en 'Simple' - en biedt smartphone-connectiviteit via Honda RoadSync. Honda RoadSync zorgt, samen met een nieuwe vereenvoudigde, gebruiksvriendelijke, verlichte vier-wegsschakelaar op de linker stuurhelft, voor duidelijke turn-by-turn navigatie op het scherm, evenals de optie (via een Bluetooth-headset) voor de rijder om te bellen, naar muziek te luisteren of gesproken info over bijvoorbeeld de weersomstandigheden te krijgen. Het enige wat een eigenaar hoeft te doen is de gratis Honda RoadSync-app downloaden uit de Play Store of de App Store, verbinding maken met de NC750X, en rijden maar. De richtingaanwijzers achteraan hebben een noodstopfunctie (ESS). Als het systeem een vertraging detecteert van minimaal 6,0 m/s2 bij een minimumsnelheid van 56 km/h (met een van beide remmen in werking) dan gaan de alarmlichten knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen dat er hard wordt afgeremd. Bij dezelfde snelheid wordt de drempel verlaagd als het ABS wordt geactiveerd, tot een vertraging van minimaal 2,5m/s2 . De 'wave'-sleutel is uitgerust met het Honda Ignition Security System (HISS). Als de ID-chip in de sleutel en de ID in de Engine Control Unit (ECU) niet overeenkomen, start de motor niet.
3.2 Motor
- Piekvermogen van 43,1 kW met een koppel van 69 Nm
- Voldoet aan EURO5+ met een verbruik van amper 3,6 l/100 km
- Slipperassistkoppeling beschikbaar op MT-modellen
- 35kW-versie voor het A2-rijbewijs beschikbaar
De vloeistofgekoelde, SOHC 8-kleps paralleltwin van de NC750X zorgt voor pittige prestaties in het lage tot middelhoge toerengebied. De relatief lange slag en speciaal gevormde verbrandingskamers zorgen samen met de krukas met hoge inertie voor een grote hoeveelheid bruikbaar koppel vanaf zeer lage toerentallen. Een voorwaartse kanteling brengt het zwaartepunt omlaag voor optimale stabiliteit. Het piekvermogen van 43,1 kW bij 6.750 tpm wordt gekoppeld aan een maximumkoppel van 69 Nm bij 4.750 tpm. Boring en slag bedragen respectievelijk 77 mm en 80 mm, met een compressieverhouding van 10,7:1. Voor A2-rijbewijshouders is er een 35kW-versie, die op het gewenste moment door een Honda-dealer eenvoudig kan worden omgezet naar vol vermogen. Het is ook mogelijk om de volvermogenversie te laten beperken tot 35kW door een Honda-dealer de ECU te laten remappen. Een slipperassistkoppeling vermindert de belasting op de hendel en regelt het blokkeren van het achterwiel bij snel terugschakelen van de manuele 6-versnellingsbak als je vertraagt. Dubbele balansassen voorkomen trillingen bij hogere toerentallen zonder de forse koppelpuls te beïnvloeden die wordt geleverd door de onregelmatige ontstekingsvolgorde en de 270°-krukas. Waar mogelijk krijgen onderdelen een dubbelrol: zo drijft de nokkenas drijft ook de waterpomp aan, terwijl een van de balansassen de oliepomp aandrijft. Door het aantal onderdelen op die manier tot een minimum te beperken, blijft de motor licht, efficiënt en betrouwbaar. Een lichtgewicht vijfhoekige uitlaatdemper is opgebouwd uit twee kamers die met elkaar verbonden zijn door een geperforeerde linkpijp, waarbij de laatste resonantiekamer zorgt voor een diep, karakteristiek geluid en uitlaatpuls. Daarenboven verbruikt de NC750X weinig brandstof - met een gemeten verbruik van 28,3 km/l (WMTC-modus) - wat een actieradius van bijna 400 km oplevert met de 14,1 liter brandstoftank onder het zadel. Hij heeft nu ook een OBD-2-sensor en een nieuwe katalysator om de uitstoot te minimaliseren voor Euro5+.
3.3 Motorelektronica
TBW beheert de motorprestaties en het motorkarakter en er zijn drie modi waaruit de rijder kan kiezen voor verschillende rijomstandigheden, met vooraf ingestelde combinaties van instellingen voor Power, Engine Braking en Honda Selectable Torque Control. De keuze van de modi wordt geregeld via de schakelaar op de linker stuurhelft en het LCD-display.
- SPORT zorgt voor een agressievere gasrespons (P) en motorrem (EB), met een lage HSTC-ingreep en DCT-modus 4.
- RAIN is qua P en EB het minst agressief afgesteld, heeft een hoge mate van HSTC-interventie en Niveau 1 voor de DCT. Deze modus is verfijnd afgesteld voor een soepelere interventie van HSTC.
- STANDARD levert een perfect uitgebalanceerde middenweg qua P, EB en HSTC, plus stand 2 voor de DCT.
- USER biedt aangepaste instelling van laag/gemiddeld/hoog voor het leveren van P en EB, laag/gemiddeld/hoog/uit voor HSTC en vier verschillende schakelpatronen voor DCT.
Honda Selectable Torque Control (HSTC) is standaard op zowel de manuele versie als de NC750X met DCT. Het biedt een soepele en intuïtieve controle terwijl het koppel van het achterwiel dankzij TBW in drie niveaus kan worden ingesteld:
- Niveau 1 staat een minimale tussenkomst toe, waardoor het achterwiel licht kan doorslippen – ideaal op grind of modder.
- Niveau 2 is de standaardinstelling en biedt vertrouwenwekkende tractie voor algemene rijomstandigheden.
- Niveau 3 biedt maximale controle op gladde wegen en is gekoppeld aan de nieuwe instellingen voor de RAIN-modus.
HSTC kan ook worden uitgeschakeld.
3.4 Transmissie met dubbele koppeling (DCT)
- Verbeterde reactie van het DCT bij start en lage snelheid, krijgt dezelfde update voor de schatting van de koppelingsoliedruk als op de 24YM Africa Twin
- Verschillende schakelschema's gekoppeld aan rijmodi
- USER-modus biedt keuze uit instellingen van soepel tot agressief
Honda's DCT-technologie staat inmiddels voor zijn 14de productiejaar en sinds 2010 zijn er in Europa meer dan 230.000 met DCT uitgeruste Honda-motoren en -scooters verkocht. Het zorgt voor consistent, naadloos schakelen naar een hogere of lagere versnelling en wordt heel snel een tweede natuur in het gebruik. Er worden twee koppelingen gebruikt: één voor het starten en 1ste , 3de en 5de , de andere voor 2de , 4de en 6de , waarbij de hoofdas voor elke koppeling in de andere steekt voor een compacte behuizing. Elke koppeling wordt onafhankelijk aangestuurd door zijn eigen elektrohydraulische circuit. Wanneer er van versnelling wordt gewisseld, selecteert het systeem vooraf de gewenste versnelling met behulp van de koppeling die op dat moment niet in gebruik is. De eerste koppeling wordt dan elektronisch ontkoppeld terwijl tegelijkertijd de tweede koppeling wordt ingeschakeld. Voor de 25YM update waren soepeler starten vanuit stilstand en controle bij lage snelheden - onder de 10 km/u - de vooropgestelde doelen. Dit vereist een 'snelle maar voorzichtige’ stuwkracht bij kleine gasopeningen. De nieuwe versie overtreft de werkingsparameters van de vorige generatie DCT, schat de oliedruk van de koppelingszuigerkamer in en is volledig vernieuwd op vlak van de manier waarop het systeem reageert - in plaats van enkel te vertrouwen op een oliedruksensor bij van de koppelingszuiger - wat resulteert in een verbeterde, fijnere koppelingsrespons. Naast de manier waarop TBW nu geopend wordt vanuit gesloten stand, heeft de DCT ook een speciale instelling voor erg lage snelheden. Consistent, snel en naadloos schakelen is altijd mogelijk. Omdat de dubbele koppeling de aandrijving van de ene versnelling naar de volgende overbrengt met een minimale onderbreking van de aandrijving naar het achterwiel, worden schokken bij het schakelen geminimaliseerd, waardoor het schakelen zelf direct en soepel aanvoelt. Extra voordelen zijn levensduur (omdat de tandwielen niet beschadigd kunnen raken door het missen van een versnelling), stilvallen wordt onmogelijk, stressloos door de stad rijden, minder vermoeidheid bij de rijder en - heel belangrijk - de mogelijkheid om je beter te focussen op de rijlijnen, rem- en acceleratiepunten. Het DCT-systeem biedt twee verschillende manieren van rijden - automatische transmissie (AT), met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die voortdurend de rijsnelheid, de gekozen versnelling en het motortoerental lezen om te beslissen wanneer er moet worden geschakeld, en handgeschakelde transmissie (MT), voor schakelen met behulp van de peddels op de linker stuurhelft. Via TBW-besturing zijn er vier automatische schakelschema's beschikbaar. Niveau één is het meest ontspannen, met op- en terugschakelen bij relatief lage toerentallen; dit is gekoppeld aan de rijmodus RAIN. Niveau vier schakelt op bij hogere toerentallen en schakelt ook eerder terug voor meer motorremeffect; dit is gekoppeld aan de SPORT-modus. Niveau twee is gekoppeld aan de STANDAARD-rijmodus en niveau drie ligt tussen STANDAARD en SPORT in.
In de USER-modus kan de rijder elk willekeurig DCT-schakelpatroon selecteren met de gewenste instellingen van de andere parameters - vermogensafgifte, motorrem en HSTC.
3.5 Chassis
- Diamantframe uit stalen buizen, 41 mm SDBV-telescoopvork, Pro-Link monoshock achter die qua veervoorspanning instelbaar is
- Nieuwe dubbele, axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen vooraan, 296 mm zwevende remschijven en ABS
- Nieuw, lichtgewicht '3by3'-wielen, 17-inch voor- en achteraan
De kern van het chassis wordt gevormd door een stalen buizenframe, dat zowel licht als sterk is. De zithouding is rechtop en neutraal, met een hoog gezichtsveld voor een prima zicht op potentieel gevaar. Een ander voordeel van deze adventure-rijhouding is de geweldige controle bij lage snelheden - in combinatie met het lage zwaartepunt en de royale stuuruitslag resulteert dit in een uitzonderlijk stuurgedrag en balans bij lage snelheden. De balhoofdhoek bedraagt 27° met een naloop van 110 mm, de wielbasis is 1.525 mm (1.530 mm DCT) en de gewichtsverdeling voor/achter is 49/51. Droog weegt de NC750X exact 216 kg (226 kg met DCT). De zadelhoogte is 802 mm. De 41 mm telescoopvork heeft een veerweg van 120 mm en maakt gebruik van Showa Dual Bending Valves (SDBV) met instellingen die zijn geoptimaliseerd qua ingaande en uitgaande demping. Daardoor is de kracht van de demping nauwkeurig afgestemd op de zuigersnelheid – vanaf lage snelheden - wat de rijkwaliteit en het comfort ten goede komt. De achterste monoshock laat zich instellen qua veervoorspanning en beschikt over 120 mm veerweg. Het systeem werkt via Pro-Link, wat een optimale balans biedt tussen een zachte eerste slag en uitstekende controle, voor een breed scala aan rijomstandigheden. Aan de voorzijde zijn de enkele 320mm wave-schijf en de tweezuigerremklauw van de afzwaaiende versie vervangen door dubbele axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen en zwevende 296mm-remschijven. De achterrem bestaat net als voorheen uit een 240mm schijf en een enkelzuigerremklauw. Lichtgewicht tweekanaals-ABS zorgt voor krachtig en betrouwbaar remmen, zelfs op glad of nat wegdek. De nieuwe '3by3'-spaakwielen van gegoten aluminium voor- en achteraan - in de maten 17 x 3,50 inch en 17 x 4,50 inch – zijn voorzien van banden in de maten 120/70 ZR17 en 160/60 ZR17 en zijn maar liefst 1,8 kg lichter, waardoor het extra gewicht van het vernieuwde remsysteem aan de voorkant teniet wordt gedaan.