Door gebruik te maken van het enorme arsenaal aan HRC-ontwikkelingen en knowhow, zijn het koppel van 113 Nm en het vermogen van 160 kW van de CBR1000RR Fireblade SP ingrijpend gewijzigd om nog feller te kunnen accelereren bij het uitkomen van de bocht, naast het enorme top-end vermogen. Dit wordt verder versterkt door nieuwe, kortere overbrengingsverhoudingen en primaire overbrenging, een nieuw ontworpen middenkuip met nieuwe winglets en een herzien, lichter en buigzamer frame.
De toevoeging van Throttle By Wire met 2 motoren zorgt voor een betere controle over de partiële gasklepopening en geeft ook een sterkere motorrem. Lichtere carterhelften, krukas en drijfstangen zorgen er samen met een herziene kleptiming en een hogere compressieverhouding voor dat de CBR1000RR Fireblade SP meer vermogen uit elke verbrandingscyclus haalt, terwijl wijzigingen aan de standaard Akrapovič uitlaatdemper het uitlaatvolume met 5dB verminderen.
De SP versie van de CBR1000RR Fireblade is de eerste motorfiets ter wereld die gebruik maakt van de nieuwe, derde generatie Öhlins Smart Electronic 43mm S-EC3.0 (SV) NPX USD vorkpoten. Hij beschikt ook over een digitale veervoorspanningsmeter via het instrumentenpaneel, die is ontwikkeld om rijders een duidelijke en gemakkelijke manier te bieden om hun Fireblade perfect op maat af te stellen. Nieuwe Brembo Stylema R radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen zorgen voor een consistent hoog remvermogen.
Beide zijn leverbaar vanaf maart 2024.