- Een 75° V3-viertaktmotor met elektrische compressor voor een aanzienlijke koppelboost in het lage tot middelhoge toerengebied, ongeacht het motortoerental
- Nieuw ontwikkeld voor motorfietsen met grotere cilinderinhoud
- Compacte en extreem slanke afmetingen met een enorm nieuw modelpotentieel
Vandaag werden op de EICMA 2024 de concepten EV FUN en EV Urban van Honda onthuld - wat betekent dat een opwindende, elektrisch geladen toekomst op twee wielen dichterbij komt.
Maar - en parallel daaraan - hebben Honda's R&D-ingenieurs innovatief nagedacht over hoe hun volgende generatie hoogrendement verbrandingsmotoren (ICE) eruit zou kunnen zien, aan zou kunnen voelen en zou kunnen presteren. En ze hebben iets heel speciaals ontworpen.
De watergekoelde 75° V3-motor is nieuw ontwikkeld voor machines met een grotere cilinderinhoud en is extreem slank en compact ontworpen. Hij is uitgerust met 's werelds eerste elektrische compressor voor motorfietsen, die de compressie van de inlaatlucht kan regelen, ongeacht het toerental van de motor, wat betekent dat een hoogresponsief koppel kan worden geleverd, zelfs vanaf een laag toerental.
Bovendien zorgt de elektrische compressor voor een hoge mate van vrijheid bij de plaatsing van alle componenten in de beperkte ruimte die beschikbaar is op een motorfiets, en voor een efficiënte centralisatie van de massa. Er is ook geen intercooler nodig.
Degenen met een goed geheugen herinneren zich de laatste keer dat Honda een V3-motor voor de weg had - de baanbrekende tweetakt NS400R uit het midden van de jaren 80. Nu, 40 jaar later - en in een compleet andere wereld - is het potentieel van deze nieuwe richting duidelijk, met adembenemende mogelijkheden op het gebied van toekomstige modellen. De ontwikkeling gaat door op weg naar massaproductie en naar Honda's doel om klanten het unieke plezier van het rijden en het bezitten van een motorfiets te laten ervaren.